El consum conscient com a motor de canvi

0
993

El consum conscient és aquell que passa per unes reflexions prèvies: plantejar-se la necessitat real de consum, informar-se sobre les alternatives existents i, per últim, consumir optant per productes i serveis respectuosos amb l’entorn social, ambiental i cultural més proper. Més enllà del consum en si mateix, és un concepte que ens convida –com a persones i com a societat– a triar hàbits de consum i estils de vida que ajudin a millorar la nostra salut i qualitat de vida. D’alguna manera té com a objectiu contribuir al procés de reestructurar l’economia i la societat cap a formes més justes i sostenibles, i doncs, més satisfactòries per a una majoria.

Sovint es pensa en aquest model com una utopia, però ja és una realitat. Existeixen nombroses propostes que abasten tots els sectors de l’economia, i cada dia s’hi sumen més usuaris i usuàries. L’informe del mercat social català xifra en prop de 200.000 persones la base social d’organitzacions de la XES que el 2016 donava feina a 6.100 persones, amb fins a 213 milions d’euros d’ingressos. En aquest punt, el lector pot pensar que tot això està molt bé, però per on puc començar a posar-ho en pràctica?

Doncs bé, el primer que cal tenir en compte és que aquest procés implica un canvi d’hàbits a nivell personal que és recomanable que no es faci de cop, sinó progressivament. Així evitem possibles frustracions. Cal gaudir del procés i posar-nos-ho fàcil. Podem fer un canvi al mes, per exemple (12 canvis l’any, 36 en tres anys) començant per aquells que ens motivin per sobre d’altres. Compartir el procés amb altres persones (amics, familiars, comunitat…) pot donar energia i sentit al que estem fent.

Per introduir un canvi cal prendre consciència de les nostres decisions. Vetllar per consumir menys i, si pot ser, fer-ho sense comprar. Com dèiem, això implica qüestionar-nos les nostres necessitats reals. Abans de comprar podem reutilitzar, compartir o llogar… Cal cuidar allò que ja tenim i reparar-ho si es fa malbé. I si prenem la decisió de comprar, podem optar per productes i serveis de les empreses més compromeses amb les persones i l’entorn en pro d’una societat més equitativa i sostenible.

FER UN COMENTARI