El desballestament de la pacificació de trànsit a la Vilanova vella, a la picota

0
248
Jaume Marsé (CUP), Deborah Zimmerman (SomVNG), dues portaveus de la plataforma i Teresa Llorens (PSC).

El Ple de l’Ajuntament va reprovar dilluns per unanimitat el govern de la ciutat pel mal estat en què es troba la plataforma única de vianants del nucli antic. Fins i tot el grup CiU, que governa des de 2011, es va auto-reprovar després de conèixer-se les demolidores conclusions de la comissió d’investigació que es va impulsar ara fa un any, a petició de la CUP, ERC i Som VNG, en suport a la plataforma veïnal d’afectats per l’incompliment del pla de pacificació del trànsit al centre de Vilanova. Una reprovació que tant la plataforma com Som VNG demanen que tingui una traducció política en la dimissió dels responsables de via pública dels darrers vuit anys, Glòria Garcia i Joan Giribet.

Treure el trànsit de pas

Marta Domènech, portaveu de la plataforma veïnal, va recordar que el projecte d’expansió de la plataforma única contemplava treure el trànsit de pas de la Vilanova vella. Això va ser a finals de la dècada anterior; s’hi va invertir una milionada i el veïnat en va pagar el 10% en contribucions especials.

L’enrajolat que es va fer no estava pensat per suportar el trànsit de pas; es van posar càmeres als accessos a l’illa de vianants (que no van posar-se mai en servei, però sí tenien efecte dissuasiu), es van col·locar cartells als accessos… però amb l’arribada al govern de CiU l’any 2011, tot aquest pla es va desballestar. Els vehicles van tornar al centre i en poc temps, l’enrajolat se’n va ressentir. També es va perdre la funció de zona exclusiva per a vianants i bicis, i els carrers van perdre seguretat per als vianants ja que la protecció de les voreres havien desaparegut. I van tornar els estacionaments indeguts.

Menyspreu del govern

“Al 2012 ens van reunir amb Glòria Garcia i vam advertir que les rajoles es trencarien; ens va menystenir”, ha recordat Domènech. De llavors ençà, el veïnat ha presentat centenars d’instàncies, ha acudit al Defensor del Ciutadà, ha presentat al·legacions al pla de mobilitat… La mobilització ciutadana ha estat gran i in crescendo a mesura que els carrers s’anaven deteriorant més i més (paviment trencat, llabordes soltes, tolls d’aigua quan plou…). L’any passat van acudir al Síndic de Greuges, a qui van lliurar un dossier farcit de reclamacions, i els grups d’esquerra a l’oposició de l’Ajuntament van vehicular una moció per poder explicar els fets al plenari i crear la comissió d’investigació.

Plaça Llarga.

Segons ha explicat Domènech, en la comissió han aflorat “irregularitats administratives”, com ara el fet que l’Ajuntament va presentar fotos de pilones “que no existeixen en realitat” a la Generalitat, en la memòria de la Llei de Barris. Entre les conclusions hi ha que cap informe tècnic recolza la retirada de càmeres (que van costar 182.000 euros); que el paviment no suporta el trànsit pesat; que cal reparar-lo sovint; que cal prioritzar els vianants per davant del trànsit; l’Ajuntament, malgrat excusar-se dient que les obres es van fer malament, tampoc ha fet mai cap acte administratiu per reclamar responsabilitats a l’empresa que va fer l’enrajolat. També es demana crear nous aparcaments dissuasius fora del centre, fer un inventari de danys i arranjar tots els carrers malmesos, avaluar el pressupost de reparació i recuperar la pacificació del nucli antic eliminant-hi el trànsit de pas. Un informe pericial, extern a l’Ajuntament, ho posarà tot en negre sobre blanc.

D’altra banda, la plataforma demana a ERC (ara al govern) que deixi de donar suport a CiU “perquè no dona garanties”. I pel que fa al PSC, quan era al govern mai va poder incidir en aquest afer de via pública, que no havia estat inclòs al pacte de govern atès que no hi havia entesa entre els dos partits.

FER UN COMENTARI