El primer autobús sense conductor ja circula pel Vendrell

0
1623

Aquest matí, el primer autobús elèctric sense conductor de Catalunya ha començat a circular, de forma experimental, pel Vendrell. L’Èrica, que és el nom amb el qual es coneix aquest vehicle (correspon a les inicials dels seus principals trets característics: elèctric, revolucionari, intel·ligent, compartit i amable) estarà a la capital del Baix Penedès fins al dissabte i podran pujar-hi gratuïtament tots els ciutadans que ho desitgin. L’autobús recorre un uns tres-cents metres del carrer Narcís Monturiol, des d’Apel·les Fenosa fins a l’avinguda del Pèlag.

L’Èrica va començar una gira el 7 de setembre i abans d’arribar al Vendrell ha circulat per Sant Cugat del Vallès, Terrassa, Sabadell i la Universitat de Girona. De moment ja hi han pujat gairebé 7.000 persones i després del Vendrell farà parada a Reus, Martorell i Vic. La iniciativa l’ha impulsat l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport urbà (AMTU) i la Generalitat i al territori compta amb la col·laboració de l’Ajuntament del Vendrell i Autocars Penedès, l’empresa concessionària del transport urbà a la vila.

L’objectiu de la gira és que la ciutadania pugui conèixer de primera mà com funciona un vehicle d’aquestes característiques i es comenci a familiaritzar amb aquesta nova tecnologia, i que a la vegada els ajuntaments puguin veure com es comporta el vehicle i quins canvis hauran d’adoptar les ciutats per adaptar-se al seu funcionament.

L’Èrica té capacitat per a dotze persones i al Vendrell circula a uns 9 km/h, tot i que està preparat per assolir els 30 km/h. Durant aquesta fase d’experimentació el vehicle circula sempre per una via de titularitat municipal i sense trànsit i s’atura quan detecta qualsevol objecte a menys de 30 centímetres.

Joan Prat, director general de l’AMTU ha explicat que en ciutats com París i Lió vehicles com aquest ja funcionen i que ha arribat l’hora de preparar ciutadania i ajuntaments per a ells. “Calculem que el 2020 ja es podran veure els primers autobusos d’aquest tipus amb modalitat llançadora”, ha anunciat. Tot i que és un vehicle autònom, la llei obliga que els vehicles com l’Èrica portin un conductor a bord. “A banda de controlar que no hi hagi incidències, el conductor adopta un nou rol: el d’agent ciutadà que informa, assessora o, fins i tot, pot fer algun tràmit telemàticament” ha explicat Prat.

El regidor de Transports de l’Ajuntament, Kenneth Martínez ha parlat de l’Èrica com d’un “futur molt proper” i ha destacat que en ser vehicles més petits poden arribar fàcilment a tot tipus de zones urbanitzades i poden oferir serveis flexibles i personalitzats en el temps i l’espai: “les possibilitats que ens ofereixen els vehicles autònoms són molt àmplies, cal que promoguem el concepte flexibilitat per aconseguir un transport més inclusiu que sigui a la vegada un element cohesionador per a tota la ciutat”.

Finalment, la presidenta del Consell Comarcal, Eva Serramià, ha suggerit que la Idiada podria desenvolupar la tecnologia per aquests tipus de vehicles.

FER UN COMENTARI