La plataforma Camins Escolars es fixa el repte de “pacificar” el trànsit a Vilanova en dos anys

0
646

Objectiu 2020. La Plataforma pels Camins Escolars de Vilanova, creada fa un any i mig, s’ha fixat el repte ambiciós que en un parell d’anys hi hagi itineraris segurs per anar a totes les escoles, llars d’infants i instituts de la ciutat. Itineraris a peu o en bicicleta, sense que el vehicles siguin una amenaça. Al juny hi va haver dos atropellaments a la sortida de dues escoles de Baix-a-Mar. Creuen que determinades mesures urbanístiques i de mobilitat podrien evitar-ne més.

Baix-a-Mar, primer
L’any passat l’Ajuntament va pacificar “bastant” l’entorn escolar de Ribes Roges, amb carrils bici cap a les escoles Llebeig, Canigó, Pia i La Pau. Ara, després de la implantació de la zona verda al Barri de Mar i del tancament al trànsit del carrer Llibertat –reclamat des de fa molts anys pels veïns, tal com recorda Gemma Juncosa– entre Àncora i plaça de la Immaculada Concepció (futura ampliació de l’illa de vianants), al setembre es preveu una notable millora al barri. En concret, la vorera del carrer Immaculada Concepció s’ampliarà fins a 1,80 metres d’amplada; al carrer Àncora s’hi farà un carril bici per la banda de mar fins a carrer Canàries, creuant a muntanya amb un pas elevat; la cantonada del c. Canàries serà més estreta per tal que els vehicles minorin la velocitat; i s’eliminarà la pilona de la cruïlla a l’alçada del pas sota la via. Juanjo Ireagui explica que la plataforma “ho considerem estratègic perquè és un lloc habitual de pas de bicis, serà molt utilitzat i farà que en comptes d’anar en cotxe vagin en bici”, sobretot cap a l’institut Baix a mar.

Giovanna Mori explica que l’associació Comerç de Mar hi contribuirà amb la iniciativa “Comerç Amic”, mitjançant la qual els botiguers que ho vulguin penjaran un distintiu a l’entrada (que serà un dibuix fet per infants), que voldrà dir que aquell comerç pot ser un “refugi” per a qualsevol infant amb problemes (si ha d’anar al lavabo, si plou, si és assetjat, si té por de qualsevol cosa, si vol trucar a casa, etc.).

Des de la plataforma creuen que bona part dels carrils bici que hi ha a la ciutat són de passeig, i en demanen que connectin fins a tots els centres escolars, les biblioteques i els equipaments esportius de manera segura, segregats de la calçada. “El pla de mobilitat aprovat fa poc segueix la lògica del cotxe”, afirma Iraegui, que afegeix que “la nostra lluita és fer circuits segurs perquè les condicions per anar en bici per la ciutat són molt adverses”. I posa com a exemples els carrers Coroleu o Pare Garí; dos eixos nord-sud “amples i el 90% dedicats al cotxe, que és molt exagerat”.

Una xarxa de seguretat
Alba Mansilla reclama “crear una xarxa de seguretat per les famílies que comencem a deixar anar els nens sols a l’escola”. Ja l’any passat van platejar a les 23 AMPA que proposessin millores en seguretat i mobilitat (com voreres més amples, més passos de vianants, carrils bici) als itineraris més concorreguts cap als centres, i se’n van registrar dotze, entrats a l’Ajuntament. No en va, es calcula que cada dia, 9.000 infants fan una mitjana de tres desplaçaments diaris cap a l’escola.

La plataforma, que també planteja que tot Vilanova acabi sent zona 30, organitza cada dimecres a la tarda la trobada de joc lliure “Infants, la plaça és vostra” a la Geltrú, amb la idea de recuperar la vida al carrer pels nens. Aquesta setmana, excepcionalment, la trobada s’ha traslladat al carrer Llibertat, recentment tallat al trànsit.

FER UN COMENTARI