Amb el lema “Tu fas les Fires de Maig”, entre aquest divendres i diumenge té lloc una nova edició de les Fires de Maig, que és un mostrari de l’activitat comercial existent a Vilafranca en els seus principals sectors. El recinte firal ubicat a la Zona Esportiva obre tots tres dies entre les 10 del matí i passades les 9 del vespre, amb 130 expositors entre els sectors de l’automoció (42), el comerç (54), la maquinària agrícola (11), els vins (11) i les entitats (12). A més, a l’avinguda Catalunya es podran trobar 50 parades d’artesans, brocanters i pintors, i a l’altra banda de la riera, les atraccions infantils.

Sector a sector
En els 17.000 m2 de fira es podrà trobar, per una banda, un mini-Saló de l’Automòbil ubicat al pavelló firal de majors dimensions, amb tot de vehicles nous, de 24 marques diferents (totes, excepte de vehicles de luxe); un dels grans al·licients entre els compradors de vehicles és que participaran en un sorteig de 3.000 euros.

D’altra banda, dins el pavelló de la Gamba es podran trobar parades amb el sector comercial i de serveis de Vilafranca, complementat amb la zona semicoberta del pavelló i una part exterior. Les novetats principals seran el circuit que s’ha creat dins del pavelló, la tematització de l’estand del Centre Vila (amb la recreació d’un habitatge) i el sorteig de més de 1.500 euros per la compra o contractació d’algun servei per a la llar.

També en zona coberta i semicoberta hi haurà una de les singularitats de les Fires de Maig, els tractors i la maquinària agrícola, sector que a molt poques fires ocupa tant d’espai com a Vilafranca. Enguany moltes de les marques han renovat els seus tractors, aprofitant el canvi de normativa d’emissions de diòxid de carboni.

Com és habitual, a l’espai entre pavellons se situaran les associacions i entitats, i a l’altre costat l’espai de tast de vins, també cerveses, embotits i formatges.

A peu, amb cotxe, bus o trenet
La previsió que hi acudeixin al voltant de 40.000 persones, com cada any, fa necessari disposar de molt d’espai d’aparcament. Més enllà de poder-hi anar a peu des del centre de Vilafranca, o de baixar-hi amb el bus gratuït que surt de davant la Font dels Alls o amb el trenet que parteix de davant del Vinseum, hi haurà també a prop sis aparcaments, que ocupen 20.000 m2 i tenen capacitat per a 2.350 vehicles.

Què més es pot fer a les Fires?
L’economista Miquel Puig oferirà divendres a 2/4 de 10 del matí la conferència inaugural de les Fires de Maig, a l’Auditori Municipal. El títol de la seva xerrada és L’economia en un moment extraordinari. Puig va ser el primer president que va tenir la Idiada.

Una de les novetats, important, és el trasllat de l’Espai Demo, que fins l’any passat se situava a la Fassina, i que ara es trobarà dins el recinte firal, al pavelló de l’automoció. Al llarg dels tres dies s’hi han programat fins a 22 activitats, entre xerrades i presentacions dels expositors.

La Nit de l’Expositor es farà dissabte al vespre, un cop tancades les Fires, a l’Auditori Municipal. S’hi lliuraran els premis Enamora’ls (16a edició) als millors expositors de cada sector: automoció, maquinària agrícola, comerç i serveis.

Pensant en els infants, a l’espai entre pavellons tornarà a haver-hi l’Espai Jugafira, on els infants podran participar en tallers gratuïts guiats per monitors del Casal, de superchef, playtime, soterytelling, robòtica i ciència, treballs manuals i aventura express. També disposarà dels espais bàsquet, nerf, pintacares, wii, realitat virtual i un espai menuts per a menors de 6 anys.

I diumenge al migdia, seguint la tradició, hi haurà l’actuació castellera de Fires a la plaça de la Vila, amb presència de les tres colles locals, mentre que a la tarda els Falcons de Vilafranca faran la seva exhibició al recinte firal, també seguint la tradició.

3. “Sense l’automoció, les Fires quedarien molt justes quant a contingut”


Antoni Jounou, representant del sector de l’automoció a la Comissió de Fires de Maig

Per què les Fires de Maig són una fires de referència en el sector de l’automoció a Catalunya?
L’automoció a Vilafranca sempre ha estat un sector rellevant, que domina l’entorn per sobre de Vilanova, el Vendrell, Vallirana…, del Gran Penedès. Les empreses d’automoció de Vilafranca sempre han estat més actives, han invertit més, han creat instal·lacions més grans i han obert sucursals a altres poblacions. Això fa que sigui un entorn dominant i porta al fet que sigui una part rellevant de les Fires de Maig.

La ubicació del sector dins de les Fires és un privilegi.
A més, l’exposició de vehicles es troba en un espai preeminent de les Fires. Si l’automoció ha estat sempre una part molt rellevant dins la fira, el lògic és que en sigui la porta d’entrada. Sense l’automoció, les Fires de Maig quedarien molt justes quant a contingut.

Què implica per al sector que enguany no hi hagi Saló de l’Automòbil a Barcelona?
El Saló de l’Automòbil de Barcelona és biennal i nosaltres tenim un mini-saló que és anual. Per tant, tenim boi més voluntat de presència que ells. La gran majoria de marques del Saló són a les Fires. Les interpretem com un petit Saló de l’Automòbil. Petit quant a espai, no quant a marques.

Enguany s’arribarà a les 24 marques. Quines hi mancaran?
Hi serà el 90% del mercat. Les que no hi són són molt residuals o molt de superluxe, com Ferrari i Maserati. Les generalistes hi són totes.

L’automoció és actualment el sector que fa més venda directa a les Fires.
Les Fires s’entenien abans com un aparador del que Vilafranca podia oferir. Era un temps en què el comerç de Vilafranca era molt potent i no s’hi anava a buscar l’efecte comercial. De mica en mica el sector de l’automoció ha tingut la necessitat de reconvertir-ho en un espai de vendes i cada vegada l’hem fet més agressiu, amb més promocions i més avantatges per al client. Altres sectors, dins les seves possibilitats, ho han intentat reconvertir, però no els és tan fàcil.

L’any passat s’hi van vendre 160 vehicles. Quin és l’objectiu enguany?
No ens hem fixat un objectiu, però el mercat ha pujat un 12% i anar a buscar aquest 12% o una miqueta més, si pot ser, estaria dins la lògica.

Què li falta al vehicle elèctric perquè agafi més embranzida?
No hi ha suficient producte i no totes les marques tenen elèctric. L’híbrid no és 100% net. L’elèctric es ven quan hi ha ajudes del Govern perquè és força més car, costa més de vendre i les ajudes s’esgoten molt de pressa perquè posen quantitats molt minses. No sembla que estiguin per potenciar l’elèctric. Ara el vehicle de gas s’ha posat molt de moda. Quan van amb gas són nets, però és un motor de benzina compatible, també és una eina de traspàs.

Quin és el futur, doncs?
El futur serà quan hi hagi cotxes d’hidrogen, de vapor d’aigua, amb 0% d’emissions. Però comprimir l’hidrogen costa, no pots carregar el combustible. El mercat s’anirà obrint molt més ràpid quan hi hagi punts de recàrrega de gas, d’electricitat, d’hidrogen, i quan les ajudes per a les energies més netes estiguin en l’ordre del dia. Ja hi arribarem. S’estan posant instal·lacions molt a poc a poc, s’està creant una xarxa de subministrament de gas i electricitat que, quan sigui suficient, facilitarà que es comprin més cotxes. Pensem que en 5-7 anys hi haurà una xarxa suficient, s’haurà conscienciat una mica més els governs i donaran més volum d’ajudes. Ara el producte hi és i es va venent, i serà molt potent a la fira, però el dèficit o èxit de vendes dependrà de la capacitat d’ajudes de l’administració.

El sorteig de 3.000 euros que feu entre tothom qui compri un cotxe a les Fires deu tenir molt atractiu.
Ajuda que puguis fer la venda. Si compres a les Fires tens moltes més opcions que et toqui que en una rifa qualsevol, i pot suposar el 30 o 40% del valor del cotxe que hagis comprat.

2. “El sector agrícola al Penedès s’està rejovenint molt”


Max Margalef, representant del sector de la maquinària agrícola a la Comissió de Fires de Maig

La maquinària agrícola no té a totes les fires el pes que té a Vilafranca.
Hi ha fires amb una representació important de maquinària agrícola, però són en altres contrades. A Lleida n’hi ha dues amb força tradició però a la província de Barcelona, traient el Mercat del Ram de Vic, amb la rellevància de Vilafranca no n’hi ha cap altra. I per nombre de marques, per nombre de concessionaris i per oferta de productes de maquinària agrícola, ja fa anys que s’ha consolidat com la número u de la província.

Les Fires cauen al maig. És una bona època, per al sector?
Són unes dates molt adequades. Per sobre de tot hi ha el fet tradicional: fa moltíssims anys que les Fires existeixen. A la comarca el sector agrícola sempre ha tingut un pes molt important, i si en el seu dia es van iniciar en aquesta època… Ara, moltes caves i cellers estan definint com enfoquen la verema a mesos vista, quines inversions han de fer, i més en un cultiu com en el d’aquesta zona.

Quines novetats s’hi donaran a conèixer?
Sobretot es podrà veure un canvi molt important perquè ha entrat en vigor una normativa d’emissions de CO2 que obliga els motors dels tractors a ser molt més respectuosos amb el medi ambient, i molts fabricants han aprofitat que han hagut de canviar les motoritzacions per renovar l’estructura. Es veuran molt diferents.

A diferència del que pugui semblar és, doncs, un sector que va innovant.
No para d’innovar i de tecnificar-se. A banda de tractors que fan menys emissions, cada cop té més importància la capacitat de treball: fins fa uns anys podies treballar amb una única eina; ara es valora molt que es puguin fer diferents tasques alhora; es fan cartografies amb drons o satèl·lit per tenir la traçabilitat de tots els tractaments… i tot això comporta un estalvi molt important. Hi ha tractors amb guiatge automàtic, on el pagès no ha ni d’agafar el volant, només ha de controlar. I també té molta importància que la maquinària sigui poc agressiva amb la vinya.

La mitjana d’edat del sector, però, segueix sent elevada.
El sector agrícola al Penedès s’està rejovenint molt. Cada cop hi ha més segones generacions que hi entren i molts dels tractors que es venen són per a joves. Per tant, ha baixat la mitjana d’edat i el fet que s’estigui rejovenint el sector fa que es demani més tecnologia. Ara es venen tractors electrònics que fa uns anys no es venien.

Ha estat arran de la crisi que el jovent ha tornat al camp?
Podria ser un dels factors, però n’hi ha altres. Un de molt important és que al Penedès, al sud de l’Anoia i al Baix Llobregat nord…, on hi ha vinya, els últims anys ha augmentat el nombre de petits elaboradors; gent que només eren productors de raïm i que ara elaboren vins i caves. A més, tenim uns enòlegs de primer nivell i hem millorat molt la professionalització de la gestió de les plantacions de vinya. Aquests factors han ajudat a incorporar els joves, com també els ajuts de la Generalitat. Esperem que ara aquest tema es normalitzi, perquè la pagesia ho necessita.

1. “El pavelló del comerç s’hauria de convertir en espai de venda”


Marta Vivas, representant del sector comercial a la Comissió de Fires de Maig, copresidenta de l’Associació Centre Vila

Quines novetats podrà trobar el visitant, al pavelló de les Fires dedicat al comerç?
Hem fet un estand que en comptes de ser només per a la marca Centre Vila, fer targetes de Vilafranca Comerç i donar facilitats als socis, hi muntarem una casa en què cada associat que hi vol participar té una petita mostra dels seus productes: mobles, jardineria, llenceria, cortines… L’estand s’ha fet més gran, perquè es vegi que a Vilafranca hi ha de tot.

Cada any es buscarà una temàtica diferent per a l’estand del Centre Vila?
Crec que la idea és continuar-lo així. L’estand ha tingut una bona acollida per part dels comerciants que ja no anaven a les Fires, la idea els ha agradat i alguns hi hem tornat. Per a qui passeja és molt visual veure en l’estand tot el que es pot trobar al Centre Vila.

A l’estand també hi fareu diferents sortejos.
Les botigues que tindran presència dins de l’estand faran sortejos dels productes que hi exposaran, a part dels 1.500 euros que fa el pavelló del comerç. Per participar-hi només cal omplir la butlleta i dipositar-la a l’urna de l’estand quan hi passis.

Per què té tan poca presència el comerç de Vilafranca a les Fires de Maig?
El comerç no anava a les Fires perquè deia que no tenia retorn. Les Fires estan molt dedicades al motor, hi ha tot el cartell de marques, però per nosaltres no estan pensades per anar a comprar.

En aquest sentit, creus que caldria canviar-li l’orientació, a les Fires?
Hem fet una proposta a l’Ajuntament de donar-li un tomb al pavelló del comerç perquè ara és un pavelló de serveis; la gent passa per allà corrents perquè no l’enganxin les assegurances. I els preus que fan pagar pels estands són molt elevats. S’hauria de reconvertir el pavelló, per exemple, en tres dies especials de preus de Fires; que tothom sabés que hi pot comprar, perquè estem acostumats a anar-hi a passejar.

Veus possible aquest gir, que fossin realment unes fires de venda?
I tant! Ara la mentalitat no és anar a comprar a les Fires. I caldria canviar la mentalitat. Un comerç sol no fa res, ho hem de fer tots. Volem ser un centre comercial a cel obert i allà és una bona oportunitat per fer-ho. Ara, els preus i el tipus de fira no ajuden. Si hi hagués un munt d’ofertes, seria una fira de comerç. Com el Shopping Night, que va començar a poc a poc i ara està superconsolidat. Tot i que van evolucionant, per exemple aquest any es farà un circuit per l’interior del pavelló de comerç que estarà molt bé, les Fires per nosaltres estan una mica antiquades. L’Ajuntament es queixa que no hi participem, però és que al comerç no li aporta prou.

Què li falta al sector comercial de Vilafranca perquè sigui més potent?
Tenim un gran potencial i ens falta creure’ns-ho per vendre millor. Tenim bones botigues, tenim bon producte, tenim bona dinamització. Ens falta que el vilafranquí, tant el botiguer com el client, s’ho cregui, perquè el que tenim aquí és molt bo. Crec que la clau és creure en Vilafranca.

FER UN COMENTARI