La setmana passada Freixenet anunciava que començaria a comercialitzar prossecco a l’estat espanyol. I no només això, sinó que ho faria sota la marca Freixenet. I aquest dimecres jal’ha començat a vendre.

L’anunci ha generat cert malestar entre alguns dels principals empresaris del cava. Fonts del sector consultades per l’ACN han lamentat que el líder de vendes de cava aposti ara per introduir amb fermesa el prosecco al mercat espanyol, ja que aquest producte està considerat un dels principals competidors del cava a nivell internacional.

L’ex president de la patronal Institut del Cava, Jaume Gramona, ha assegurat que l’inici de la venda de prosecco per part de Freixenet generarà “confusió” vers els compradors, que podrien optar “equivocadament” per agafar una ampolla de l’escumós italià sota la intenció de comprar cava, ja que l’aspecte de les ampolles és similar i la marca ‘Freixenet’ és la mateixa. Alhora, Gramona tem que el prosecco es vengui a un preu que generi una certa competència deslleial. “Si una ampolla es comercialitza a un preu inferior del seu equivalent en cava, serà terrorífic”, ha reblat. Amb tot, ha admès que “s’està davant un tema que respon a un debat ètic més que no pas a un tema legal”, en referència a la normativa de la DO Cava, que permet que les empreses elaborin diferents tipus d’escumosos de forma simultània sempre i quan s’especifiquin quin és cada producte de forma correcta.

Al seu torn, Damià Deàs, actual president de l’Institut del Cava, ha assegurat en declaracions a l’ACN que la patronal “haurà de valorar i estudiar” la possibilitat que una marca comercialitzi tant cava com prosecco. Segons Deàs, cal analitzar “quines afectacions colaterals pot tenir la decisió que ha pres Freixenet”, la qual admet que és “lícita”, com també ho han manifestat des de la patronal PIMECAVA, que recorden que la llei europea permet la dualitat de productes similars.

Per al públic jove

Segons Freixenet, que des del mes de d’agost comparteix accionariat amb el grup Henkell, l’entrada de l’empresa en aquest sector de ràpid creixement “és una resposta a l’enorme demanda d’aquest popular vi escumós per part del consumidor”, i reflecteix la seva forta aposta per consolidar-se com el líder mundial dels espumosos. Amb aquest vi, la companyia vol arribar a nous públics i atreure al consumidor més jove al món dels espumosos.

Freixenet comercialitza prosecco des del 2017 a Regne Unit, Finlàndia, Suècia, Brasil i Canadà registrant unes vendes d’1,7 milions d’ampolles l’any. Al mateix temps que a Espanya, Freixenet Prosecco es comercialitzarà també als Estats Units i Japó, que són mercats on la companyia té un reconeixement de marca destacat i té oportunitats de creixement.

Productes complementaris?

Per Freixenet, el seu prosecco serà el producte motor de la categoria de vins espumosos a tot el món i ajudarà a dinamitzar el mercat i a impulsar el consum del Cava, “ja que ambdues begudes són complementàries” afirmen. I com a exemple posen el Regne Unit, considerat el primer mercat per Freixenet Prosecco, en el qual el volum d’aquesta beguda ha estat incremental al de Freixenet Cava.

FER UN COMENTARI