Des de fa tres anys l’Escola Delta Espiga, que atén nens i nenes d’entre 3 i 20 anys amb necessitats educatives especials, incorpora en el seu currículum la musicoteràpia, una pràctica que utilitza la música i els seus elements (so, ritme, melodia…) per estimular habilitats físiques, psicològiques, cognitives i socials.

La responsable d’impartir les sessions és la professora de música i màster en musicoteràpia Roser Rios, que un cop a la setmana desembarca al centre amb els seus instruments. Normalment treballa amb grups reduïts de vuit nanos que comparteixen el mateix tipus de discapacitat, retard mental, trastorn de la personalitat, paràlisi cerebral, plurideficiència… En funció de les seves necessitats específiques prepara una sessió adaptada, que pot incloure des d’experimentació amb instruments, jocs i audicions fins a expressió corporal i exercicis de relaxació.

Explica que la musicoteràpia és un mitjà molt potent de comunicació que contribueix al desenvolupament emocional de nens i nenes que tenen certes dificultats per expressar-se: “a través de la música alliberen les seves emocions, disminueixen les seves pors i aconsegueixen reduir el seu grau d’ansietat”. També destaca que, mitjançant exercicis específics, s’aconsegueix millorar el seu nivell de concentració, interioritzar normes socials bàsiques i desenvolupar capacitats motores com la coordinació, la lateralitat i l’equilibri.

“Els nens amb discapacitat psíquica responen a l’estímul musical molt millor que a qualsevol altre estímul”, afirma Rios, que assegura que en tres anys han detectat nombroses millores. “Hem reduït estereotípies (tics, tremolors…), hem millorat la comunicació amb infants que tenen dificultats en la parla i hem aconseguit un major apropament amb nens que pateixen autisme”, comenta a tall d’exemple.

Rios ressalta que durant les sessions es generen moments gratificants a través dels quals s’enforteixen els vincles afectius i es fomenta la interacció entre els alumnes. Explica que, com a qualsevol persona, escoltar i experimentar amb la música els genera un gran plaer que fa que se sentin contents i feliços. “Aquest”, afirma, “és el millor estat per assolir els seus petits grans avenços”.

Donat els bons resultats obtinguts, l’Espiga està valorant la possibilitat d’aplicar la musicoteràpia a altres serveis de l’associació com el Centre Ocupacional o el Centre de Dia.

FER UN COMENTARI