“Entenem que fem al·legacions que no afecten el Penedès, però en funció de com es resolgui la ròtula Martorell-Abrera, es determinarà el pas de les infraestructures per la vegueria” anuncia Fèlix Simón, de la plataforma ProVegueria. I és que, efectivament, el 24 de setembre acaba el termini per presentar al·legacions al Pla director urbanístic d’infraestructures (PDUI) de la ròtula-Martorell-Abrera, el qual ha d’articular els sistemes viari i ferroviari per millorar la connectivitat territorial d’aquesta cruïlla que és també la porta de la regió metropolitana.

Són tres les al·legacions que la PVP presentarà i que ha animat a institucions i agents socials de la vegueria a fer-se seves i adherir-s’hi: no acceptar el pas del Quart Cinturó pel Penedès, proposar una nova variant ferroviària que passi des del sud per Igualada i fins a Barcelona i que serviria per descongestionar el corredor Tarragona-Castellbisbal i, finalment, que la plataforma intermodal del sud de Barcelona se situï en aquesta ròtula i no al Logis Penedès.

Des de la PVP parteixen de la premissa que no es pot decidir sobre futures carreteres sense saber on seran els punts intermodals de connexió entre les carreteres i el ferrocarril per on han d’anar les mercaderies de llarg recorregut. “L’objectiu de les al·legacions és millorar la connectivitat territorial i disminuir l’impacte ambiental”, expliquen. Per això insisteixen que cal aprofitar la ròtula Martorell-Abrera per situar-hi la plataforma intermodal. Si això s’aconseguís, no caldria que el Quart Cinturó continués més cap al Sud i passés pel Penedès, ni tampoc tindria sentit el Logis Penedès ni el tercer fil ferroviari, el qual qualifiquen ‘d’autèntic nyap, perquè no pot ser mai una solució definitiva.

Aquest fil és una tercera línia interior de tren (El Vendrell-Martorell) per la qual es preveu que hi circuli tot el gruix de mercaderies. “És un greu error de planificació proposar que tota la circulació de mercaderies de la península es connecti amb Europa passant pel corredor ferroviari de Tarragona a Castellbisbal”, denuncia Pau Batlle. La seva alternativa és construir un “bypass”, un sistema exterior que reculli els dos ramals del port de Barcelona i Tarragona i que passi per Igualada i uneixi a la vegada amb un eix transversal ferroviari.

Finalment, des de la PVP insisteixen que cal preservar la vegueria de la tensió que suposa estar enmig de dues metròpolis. “Al nostre territori hi ha d’haver l’alternativa, el Penedès ha de ser un sistema autònom de producció agrària. Hem de començar a treballar aquest aspecte”, conclou Batlle.

FER UN COMENTARI