Aquest migdia el Mercat del Centre ha acollit la presentació que Ajuntament i Diputació de Barcelona han fet davant dels paradistes de l’informe “Mercat del Centre de Vilanova. Projecte de futur. Definició del mix comercial”, que té per objectiu començar a treballar en un full de ruta per afrontar el futur de l’equipament.

L’informe, elaborat per una empresa externa, és fruit d’un estudi fet entre 2017 i 2018 que ha analitzat el mercat des de totes les perspectives (clients actuals, futurs clients, anàlisi de l’entorn, auditoria de les parades…) i que ha servit per prendre el pols al mercat, detectar les principals mancances i necessitats i, a la vegada, apuntar fórmules que serveixin per elaborar un pla d’actuació per modernitzar l’equipament. “Aquest informe ha de servir per fixar les necessitats d’infraestructures i de promoció i per definir quin Mercat del Centre volem en un futur” ha anunciat Jordi Medina, regidor de Promoció de la Ciutat.

Reaccionar abans que sigui massa tard
Segons ha quedat palès en l’informe, el Mercat del Centre ha de reaccionar i ser proactiu si vol adaptar-se a les dinàmiques del comerç actual. Les autores de l’estudi han apuntat que convé fer canvis per aprofitar el potencial que té i que s’han de fer aviat si no es vol perdre el tren. “El mercat està en la millor zona comercial de la ciutat i té molt de potencial, però és necessari que guanyi clients i que faci valdre la qualitat dels productes que s’hi venen per esdevenir punt de referència quant a qualitat”, han explicat.

El perfil del client del Mercat del Centre és el d’uns 51 anys de mitjana, que viu a deu minuts o menys caminant de l’equipament, que hi compra per tradició i que el que més valora és el tracte i la qualitat dels productes. Com a objectius de futur l’informe apunta, entre d’altres, reposicionar-se com espai de venda de referència, poder arribar a clients més joves i ampliar el radi d’afluència a tota la ciutat i municipis propers. Per aconseguir-ho apunten que cal treballar en quatre àmbits: l’edifici, els productes, el servei i la comunicació.

L’edifici actual, diuen les autores de l’estudi, no convida a entrar, és molt tancat i fins i tot els accessos sovint queden amagats per parades no sedentàries o vehicles. Per això proposen ubicar un gran rètol il·luminat a les dues entrades principals, visibilitzar l’activitat que hi ha dins fent una gran porta d’accés pel carrer Francesc Macià o bé instal·lant lones a la façana amb imatges publicitàries del mercat i reorganitzar les zones de càrrega i descàrrega així com la ubicació de les parades no sedentàries que hi ha habitualment fora del mercat.

Pel que fa al producte, l’informe indica que cal concebre el mercat com un tot i que la sensació actual és de poca activitat i parades molt iguals. “Cal que el mercat sorprengui, ara no destaca ni per les parades ni pel producte, no hi ha especialitats”. Per aconseguir-ho proposen als paradistes que ampliïn la varietat d’ofertes, procurin especialitzar-se i intentin millorar tant la imatge dels seus establiments com la manera de comunicar els productes que venen (espais de degustació, botigues pop-up, parades amb diferents formats, etc.).

Els horaris comercials i l’aparcament són els principals problemes que presenta el Mercat del Centre actualment. Si es vol augmentar el nombre de clients, apunta l’estudi, cal oferir més aparcament, adequar els horaris comercials (obrir les tardes de dijous en lloc de les de dimarts), buscar alternatives perquè els compradors que tinguin poc temps puguin anar de pressa (productes envasats al vuit, semi cuinats, etc.) i utilitzar les noves tecnologies per acostar el mercat a casa dels clients (servei a domicili, e-commerce…).

El full de ruta per adaptar el Mercat del Centre també implica impulsar una campanya de comunicació que serveixi per reposicionar l’equipament com un espai dinàmic de compres i per captar l’atenció dels no clients.

Compromís polític
El regidor Jordi Medina ha subratllat el compromís de l’Ajuntament de treballar plegats amb l’Associació de Paradistes del Mercat del Centre per elaborar conjuntament un pla de treball que fixi les accions a desenvolupar en els propers anys i les calendaritzi.

L’informe ha tingut un cost de 12.000 euros, finançats a mitges per l’Ajuntament i la Diputació de Barcelona. El Diputat Delegat de Comerç, Isaac Albert, ha volgut destacar que l’interès de la Diputació és preservar els mercats municipals com a model de comerç, d’economia i d’identitat.

 

FER UN COMENTARI