El Departament de Territori i Sostenibilitat, presentant la proposta de vinyeta al Grup de Peatges (foto d'arxiu).

La plataforma No vull pagar la C32 ha manifestat, a través d’un comunicat, el seu suport explícit al nou sistema de gestió de la xarxa viària que vol implantar el Govern català: el model de la vinyeta, una tarifa anual per tenir accés il·limitat a tota la xarxa viària, amb la qual cosa el conductor té totes les barreres aixecades.

Aquest sistema, àmpliament estès a Europa, acabaria amb els actuals greuges entre territoris que paguen més que altres, com és el cas de les comarques del Baix Penedès i el Garraf, que es veuen perjudicats pels elevats peatges de la C-32 a Vallcarca i a Cubelles-Cunit, el que suposa , de retruc, un col·lapse viari a les vies interurbanes gratuïtes.

El Departament de Territori i Sostenibilitat va presentar dilluns la nova proposta al Grup de Peatges, format pel Govern, les administracions locals, concessionàries, entitats civils i grups parlamentaris. La previsió és tramitar la llei durant el 2018 perquè entri en vigor l’1 de gener de 2019. Pel que fa a la tarifa el govern treballa amb una forquilla que va dels 40 als 110 euros, que són els preus que s’apliquen als diferents països que ja utilitzen aquest model. També es preveu una clàusula d’excepcionalitat per aquells vehicles que circulen poc per a autopistes.

Crida a tallar la C-32
Malgrat que la vinyeta pot solucionar bona part dels problemes que pateix el territori, la Coordinadora Calafell, que aplega entitats veïnals i partits que lluiten per la supressió dels peatges, no aturen les protestes. De fet aquesta mateixa setmana ha anunciat dos talls a l’autopista C-32 que tindran lloc els dies 28 de juliol i 11 d’agost, en els dos casos a les vuit del vespre. La nova protesta, que té també el suport de la Plataforma X la Mobilitat de Cubelles, es farà a la zona del peatge de Cubelles.

Les entitats convocants denuncien de nou el col·lapse en què es troba la C-31, que travessa pel mig dels municipis, i reclamen a la Generalitat que adopti mesures immediates que afavoreixin l’ús de l’autopista. Recorden que mentre la C-32 està pràcticament buida, la carretera suporta un trànsit de més de 25.000 vehicles diaris.

FER UN COMENTARI