La Plataforma Cívica per la Defensa de la Salut i el Medi Ambient ha encetat l’ofensiva per mirar d’aturar l’increment de la incineració de residus que la Generalitat ha autoritzat a Cementos Portland Valderrivas (antiga Uniland), de Santa Margarida i els Monjos, i que suposarà passar del 48% al 80% la crema de residus. L’ens cívic ha anunciat que presentarà un recurs d’alçada i un contenciós administratiu i per poder fer front a les despeses que això suposarà ha començat una campanya de micromecenatge.
Controls més laxos
“El que avui està en joc no és un debat tècnic. És la salut, és el territori” alerten els membres de la plataforma per denunciar els efectes mediambientals i sobre la salut que generarà la incineració de tot el volum de residus que la Generalitat ha autoritzat a cremar a la cimentera. Segons denuncien els membres d’aquesta entitat “el problema és que a una cimentera que crema residus se li accepten uns valors de contaminació molt més laxos que una incineradora. Mentre algunes incineradores amb controls més estrictes són rebutjades per la pressió social, nosaltres hem d’acceptar que una cimentera al mig del Penedès pugui cremar 295.000 tones de residus a l’any en unes pitjors condicions que qualsevol incineradora dissenyada específicament per a fer aquesta funció”.
La plataforma cívica posa de manifest que la incineració de residus a la cimentera generarà emissons de partícules que afectaran la qualitat de l’aire i, en conseqüència, la salut respiratòria de bona part dels veïns del Penedès i Garraf. Davant d’això, fan una crida a no normalitzar “allò que és extraordinàriament greu” i que segons ells posa en evidència que el govern “concentra al nostre territori una càrrega de residus que no ens correspon i trasllada el problema de l’àrea metropolitana a zones rurals, que ja suportem prou pressió ambiental”.
Doble estratègia
Per provar d’aturar la incineració de tot aquest volum de residus, la Plataforma Cívica per la Defensa de la Salut i el Medi Ambient tira endavant una doble estratègia: per una banda, ha presentat un recurs d’alçada a la Generalitat i, per l’altra, un contenciós administratiu. En el cas del recurs d’alçada, és un recurs administratiu que es presenta a la mateixa administració i que serveix per demanar que un òrgan superior revisi la decisió i és, també, l’última oportunitat que permet la via administrativa per corregir errors o decisions que poden vulnerar l’interès públic. Quant al contenciós administratiu, s’interposa davant els tribunals perquè sigui la justícia qui analitzi si la decisió de l’administració és legal, correcta i ajustada a dret.
Tant una acció com l’altra tenen costos importants, és per això que la plataforma ha començat una campanya de micromecenatge a través de la web migranodearena.org per recollir fons. De moment, s’ha pogut presentar ja el recurs d’alçada i ara recull fons per al contenciós administratiu. A banda del micromecenatge, la plataforma demana la col·laboració d’ajuntaments que han aprovat mocions en contra de la incineració per demanar-los la seva col·laboració. “No acceptem que la mala gestió dels residus es converteixi en una càrrega imposada al nostre territori”, clamen des de la plataforma cívica.








