El pintor independentista flamenc Karel Holemans (Zichem, Bèlgica, 1910 – Tarragona, 1979), agent doble al servei del Tercer Reich i de la Resistència i condemnat a mort després de la Segona Guerra Mundial per haver delatat suposadament un compatriota que va acabar essent una de les víctimes de Mauthausen, es va presentar d’incògnit a Sant Sadurní el 6 de setembre de 1956 per exposar la seva obra. Al ball del Centre de les Fires del 1957 es va enamorar de Teresa, la filla gran de cal Mestres, una de les cases pairals més antigues del municipi, i van iniciar un idil·li que va superar les traves que els va posar Eulàlia Sagués Mestres (1905 – 1974), la mare de Teresa i la titular del patrimoni de la família. Eulàlia era la filla gran del tinent coronel d’Estat Major Juan Sagués Aicart.
Les Fires de Sant Sadurní del setembre de 1956 s’anunciaven amb un punt d’exotisme. A més de les típiques i tradicionals celebracions religioses i laiques era completament inusual que un dels plats forts de les festes fos una exposició de pintura a càrrec d’un desconegut artista estranger. L’alcalde de l’època, el falangista Joan Miró Galofré, prou que devia conèixer els antecedents d’aquell misteriós personatge flamenc, però es va fer l’orni i va propiciar la celebració de l’exposició. La publicitat feia referència a un “Célebre y laureado pintor belga. Paisajista de la escuela flamenca y Gran Cruz de la Orden Soberana del Templo de Jerusalén”. El local escollit per a l’exhibició va ser la Biblioteca de la Caixa de Pensions, a l’Era d’en Guineu, i a l’acte inaugural no es va fer cap al·lusió a la biografia recent de l’artista.
L’enunciat resultava altisonant ja que contenia ingredients que eren molt cridaners: d’una banda s’afirmava que era “célebre” i “laureado”, quan cap dels 4.300 veïns de Sant Sadurní n’havia sentit a parlar mai, no sortia per la tele (perquè encara no n’hi havia), ni se’n feia referència en cap enciclopèdia; que es tractava d’un pintor belga, d’un país petit, llunyà, que no entraria en l’imaginari popular català fins quatre anys després, quan una jove aristòcrata madrilenya anomenada Fabiola es va casar amb Balduí, el rei dels belgues; que era “un paisajista de la escuela flamenca”, la qual cosa en aquell Sant Sadurní dels anys cinquanta per a la majoria era sinònim de folklore andalús; i, finalment, que el pintor lluïa una creu dels templers penjada al coll. Tot plegat, va convocar moltes veïnes i veïns encuriosits a visitar l’exposició, i les famílies més benestants van comprar tots els quadres exhibits. Tota l’operació Holemans a Sant Sadurní va ser tutelada per l’ajuntament franquista i els principals entusiastes van ser els falangistes locals i alguns empresaris xampanyistes.
Jo aleshores tenia 10 anys i recordo encara perfectament l’enrenou que provocà aquell pintor flamenc. Sempre em va quedar la mosca darrere l’orella i després, en alguna ocasió, vaig intentar aclarir sense èxit la figura de Holemans, la seva vida abans i després de l’etapa a Sant Sadurní, però no progressava en absolut. Tot va canviar quan vaig conèixer el seu fill Carlos Holemans Mestres (Tarragona, 1962) i em va anunciar l’edició aquest estiu d’una biografia de Karel Holemans que ell ha escrit sota el títol Los espías no hablan. Mi padre fue espía, caballero templario, pintor e independentista flamenco. Y nunca nos contó nada. Moltes de les qüestions que jo em plantejava fa seixanta anys han estat aclarides, altres no s’han pogut verificar i romandran per sempre en la foscor del passat i finalment n’hi ha que s’han desmentit rotundament, com l’acusació que va escampar urbi et orbi la senyora Eulàlia Sagués Mestres afirmant que el pretendent de la seva filla gran, Teresa Mestres Sagués (1930 – 2023), era un tinent coronel de la Gestapo i un criminal nazi.