L’AVV del Barri de Mar i l’Associació Comerç de Mar han presentat aquest dimarts al matí al registre de l’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament les 1.946 firmes recollides des de mitjan mes de gener per tal de reclamar al gestor d’infraestructures ferroviàries de l’Estat, Adif, que obri el pas soterrat de la via des del carrer de l’Àncora fins a l’estació i plaça Eduard Maristany. Les signatures acompanyaran la moció que està previst que es debati en el Ple municipal de dilluns que ve, en què insten tots els grups municipals a posicionar-se clarament.
De fet, en el ple del 5 de març el govern de CiU-PSC ja havia presentat una moció que reclamava un accés a l’estació de Renfe sense limitacions pel pas sota la via, però a darrera hora la van retirar, amb la idea de tornar-la a presentar en el ple del 9 d’abril. Entre les dues mocions hi ha, però, notables diferències, i fins dilluns no se sabrà si es fusionen en una única moció, si es debaten totes dues o una de sola.
El president de l’AVV del Barri de Mar, Fèlix Senabre, explica que la moció veïnal introdueix un seguit de propostes que els partits del govern local obviaven: “reclamem que l’Ajuntament i Renfe s’asseguin a negociar; posem com a data límit a principis d’estiu perquè se solucioni; demanem obrir universalment el pas de la via, no només pels usuaris de Renfe, com demana l’Ajuntament; demanem que per seguretat es retirin les tanques del pas soterrat i que sigui també una sortida d’emergència, com era fins fa quatre o cinc anys; i creiem que en una estació, que és un establiment públic, per on passen 17.000 usuaris cada dia (segons la seva pàgina web), hi ha d’haver uns lavabos públics oberts”.
Obrir o no el pas (ara fa tres setmanes que torna a estar tancat) depèn de Renfe, però l’associació veïnal creu que “l’Ajuntament té mil maneres de fer pressió”, que no exerceix la seva força i en una de les reunions mantingudes l’any passat l’Ajuntament “van reconèixer haver llençat la tovallola” davant l’Adif. Com a exemple: al setembre de l’any passat l’AVV de Mar va plantejar més de vint preguntes a l’Ajuntament, preguntant per exemple quants usuaris té l’estació de Vilanova, perquè es trenca la porta d’accés al pas soterrat, etc., i després de tres mesos de presentar la instància, diuen que ara ho pregunten”, afirma Senabre. Els representants veïnals també volen que es compleixi el compromís assumit per Renfe davant l’Ajuntament de situar un dels quatre guardes de seguretat de l’estació al pas soterrat.
Per la seva part, Giovanna Mori, de l’Associació Comerç de Mar, afirma que “la majoria de destrosses que fan que s’acabi tancant el pas soterrat són pel mal funcionament de la màquina, no per actes vandàlics”. També explica que “al comerç de la marina ens causa un dany molt gran que estigui tancat el pas soterrat, sobretot en setmanes com aquesta de gran afluència, perquè cada els turistes fan servir més el tren”.