Des d’avui i fins diumenge la zona esportiva de Vilafranca acollirà una nova edició de les Fires de Maig. 122 expositors participaran en aquesta mostra multisectorial

1. Una mostra de referència

Tornen les Fires de Maig a Vilafranca. Aquest cap de setmana la zona esportiva de la vila esdevé un enorme recinte firal per acollir els 122 expositors i més de 50 artesans que participen en aquesta mostra centenària i de referència al país.

De fires multisectorials se n’organitzen en pràcticament totes les capitals de comarca i ciutats del país, però poques tenen la història i la vitalitat de les de Maig a Vilafranca. Estan referenciades des de meitats del segle XVI i han arribat als nostres dies gràcies a la innovació permanent i als serveis que des de l’organització s’ofereix a expositors i visitants. Un espai firal pràcticament tot a cobert i amb tota mena de serveis disponibles, un ampli ventall de sectors representats, un extens programa d’activitats paral·leles dins la mateixa fira, la facilitat d’accés a la zona, etc. són, en bona part, els responsables que les Fires de Maig siguin tot un referent.

Amb 17.000 m2 de recinte firal, les Fires de Maig s’organitzen per sectors, cadascun ubicat en un emplaçament concret: l’automoció, que aglutina el 32% dels expositors dins el pavelló firal; el sector comerç i serveis, que amb el 34% del total dels expositors es distribueix pel pavelló de la Gamba i el primer semicobert; la maquinària agrícola que concentra els seus 15 expositors sota el segon pavelló semicobert; l’espai destinat a les associacions i entitats, aquest sí, a descobert; la plaça del vi que reuneix estands relacionats amb el vi i la gastronomia i, finalment, la mostra d’artesans, que s’estén al llarg de l’avinguda Catalunya.

Els expositors que participen en les Fires de Maig són majoritàriament de l’Alt Penedès (79%) i de la resta de la vegueria. També n’hi ha de la resta de Catalunya i un 6% provenen de l’Estat espanyol. L’índex de fidelitat d’aquesta mostra és molt elevat, que queda demostrat pel fet que dels 122 expositors, només 17 hi participen per primera vegada.

Els sectors representats i la procedència dels expositors converteixen les Fires de Maig en un reflex de la vitalitat i la diversitat de les empreses i els comerços del nostre territori.

2. Més marques que a l’Automobile

Sens dubte, el pavelló estrella de les Fires de Maig és el de l’automoció. Com és habitual, els concessionaris mostren tot el seu potencial amb la presència de les últimes novetats en automòbils, vehicles industrials, motocicletes, microcotxes, etc. En aquesta edició hi haurà 35 expositors i el visitant podrà veure dues marques més que l’any passat. És per això que des del sector s’anuncia que a les Fires de Maig es podran veure més marques que al recent Automobile. Aquesta gran varietat fa del pavelló d’automoció de les Fires i Festes de Maig una autèntica referència entre les mostres catalanes i un espai on trobar els millors vehicles nous amb unes condicions i uns avantatges molt especials.

Segons els representants del sector de l’automoció a les Fires de Maig (vegeu entrevista de la pàgina 12), la mostra serà una oportunitat excepcional per conèixer de primera mà les darreres novetats que incorporen pràcticament tots els vehicles quant a conducció semiautònoma. A més, les marques hi portaran vehicles elèctrics, semielèctrics, híbrids, amb gas liquat, etc.

L’any passat durant els tres dies de Fires es van vendre un total de 177 vehicles, una xifra que enguany s’espera igualar i superar.

3. El sector de la llar, el comerç i els serveis

A les Fires de Maig el sector comerç i serveis se separa. Dins el pavelló de la Gamba i el primer semicobert s’ubicaran exclusivament els expositors destinats a la llar en la seva accepció més àmplia: instal·lacions, mobiliari, reformes, cuines, banys, aïllaments, jardineria, tancaments, etc. Mentre que al voltant hi haurà el sector de comerç i serveis.

4. La mostra de maquinària agrícola 

Amb 15 expositors, en aquesta edició de les Fires de Maig es bat el rècord de participació del sector de la maquinària agrícola, que guanya 3 expositors respecte de l’any anterior. Això la consolida com la mostra de tractors i maquinària agrícola més important de la província de Barcelona, tot un referent i un pol d’atracció per als agricultors de la demarcació.

La mostra inclou tota mena de tractors (sempre nous), màquines de collir, remolcs, polvoritzadores, maquinària agrícola pesant, tota mena d’eines (desbrossadores, tisores de podar, serres elèctriques…).

Igual que en el sector de l’automoció, les Fires de Maig seran una gran ocasió per veure les darreres novetats que incorpora el sector de la maquinària agrícola, especialment pel que fa als canvis de motorització per fer la maquinària més respectuosa amb el medi ambient, nous sistemes d’aplicació de productes fitosanitaris, vehicles elèctrics destinats a usos enoturístics, etc.

5. La plaça del Vi, punt de trobada

A les Fires del Maig el vi ocupa un espai important, esdevé un punt neuràlgic de la mostra gràcies a l’espai gestionat per la DO Penedès, el qual ofereix a degustar els seus vins i Clàssics Penedès. Enguany els visitants podran escollir entre 35 referències de 20 cellers diferents. A més, tot plegat es pot maridar amb embotits i formatges dels expositors que s’articulen al voltant d’aquest espai.

I per als qui no els agradi el vi, hi ha la possibilitat de tastar cerveses artesanes de la mà de dues cerveseries locals: La Castellera i BeerCat.

Les entitats també tenen un espai a les Fires de Maig. Enguany hi participaran associacions i entitats sense ànim de lucre, algunes de les quals s’estrenen al costat d’altres que ja hi participen habitualment. Aquest és el cas de la Universitat Politècnica de Catalunya, que presentarà simuladors.

A tocar dels estands de les entitats hi haurà l’espai Jugafira, un espai perquè la canalla jugui, faci tallers o participi en alguna de les activitats programades mentre els adults visiten tranquil·lament la fira. Funciona durant tot el dia i combina zones d’activitat continuada amb activitats dirigides. En aquesta edició s’afegeix un escenari que servirà per acollir activitats més participatives. L’any passat gairebé 1.600 nens i nenes van gaudir d’aquest espai.

6. L’espai Demo, al servei dels expositors

Com hem anotat al principi, les Fires de Maig han anat innovant i incorporant serveis pensats per fer més còmoda i atractiva l’estada als visitants i per oferir més serveis als expositors. L’Espai Demo seria un exemple. És un espai situat dins el pavelló de l’automoció i pensat per acollir xerrades i presentacions dels expositors obertes a tots els visitants. Durant els dies de fires s’hi faran setze activitats.

7. Comprar a les Fires té premi

Per incentivar les vendes directes durant els tres dies que duren les Fires de Maig, se sortegen vals per una quantitat econòmica determinada a bescanviar en els expositors participants en aquesta promoció. Els concessionaris del pavelló d’automoció van ser els primers a impulsar aquesta iniciativa i enguany els altres dos sectors importants de les Fires (maquinària agrícola i llar i serveis) també s’hi han afegit.

En el cas de l’automoció, els concessionaris participants organitzen un sorteig de 3.000 euros entre els visitants que durant les Fires tanquen una compra; aquests diners, automàticament, es descompten del vehicle adquirit per la persona afortunada. En tractar-se d’una quantitat tan important, són molts els visitants que es decideixen a comprar un cotxe o una moto durant les Fires, ja que la possibilitat de restar 3.000 euros al preu, ja de per si molt rebaixat durant la mostra, fa que sigui una oportunitat immillorable.

Diversos expositors del pavelló de l’espai llar també ofereixen una promoció igual. Sortegen 1.200 euros per la compra d’algun servei per a la llar, a un o a diferents expositors dels 12 que col·laboren en aquest premi i que estan visiblement identificats perquè tots els visitants els tinguin en compte.

L’últim sector que s’ha sumat al sorteig ha estat, enguany, el de la maquinària agrícola. Per primer cop, per la compra de maquinària agrícola durant les Fires en els estands que participen d’aquesta promoció, el guanyador podrà obtenir 1.000 euros per gastar en un o en diferents expositors del mateix pavelló.

Aquestes tres rifes se sumen a les nombroses i diverses iniciatives que molts expositors duen a terme a les Fires per incentivar les vendes, bé sigui a través d’ofertes especials, d’obsequis, etc. Tot plegat fa que comprar a les Fires sigui molt més avantatjosa que fer-ho uns dies després.

8. Projecte CuEme

Durant tot matí de dissabte, davant de l’Auditori Municipal, sis escoles de primària que aquest curs han participat en el projecte CuEme exposaran i posaran a la venda els articles que han elaborat a través de les onze cooperatives que han creat.

Aquest projecte l’impulsa la Diputació de Barcelona i té per objectiu fomentar la cultura emprenedora entre els alumnes de cicle superior de primària. El programa consisteix a crear una cooperativa i poder arribar a produir i comercialitzar un producte.

9. Unes Fires amb molta solera

Quan es parla d’unes Fires de Maig centenàries no és en va. De fet, es té constància que l’any 1528 l’emperador Carles va concedir a Vilafranca el privilegi de celebrar una nova fira a començaments del mes de maig que se sumava així a la que se celebrava habitualment el mes d’octubre (fira de Sant Lluc o del Sembrar). Aquesta Fira de Maig, adopta al llarg de la història diferents noms: Fira dels Apòstols, Fira del Congre, Fira del Rosari, Fira de l’Aurora, fins que al segle XIX, coincidint amb els corrents romàntics, se la comença a anomenar Fires dels Enamorats, molt probablement perquè esdevenia punt de trobada i relació dels joves de la comarca.

La proclamació de la Segona República va suposar un impuls i un nou despertar per a les Fires de Maig; l’any 1932 l’Ajuntament potencia el seu caràcter agrícola i industrial amb la intenció de fer-les esdevenir un revulsiu econòmic per a Vilafranca i la comarca. A més, va reforçar-ne el caire cultural i festiu, programant diversos actes paral·lels al seu voltant i passant-les a anomenar Fires i Festes de Maig.

Amb la Guerra Civil i durant les primeres dècades del franquisme les Fires de Maig deixen de convocar-se. Caldrà esperar fins a l’any 1957 perquè la Comisión de Fomento de Ferias y Mercados de l’Ajuntament franquista recuperi l’espai de les rambles com a recinte firal.

L’any 1989 obrirà una nova etapa per a les Fires de Maig, ja que es crea el Patronat Municipal de Comerç i Turisme, i s’articulen diferents comissions dels sectors involucrats amb les fires i es dona l’impuls necessari per deixar les rambles i fer un trasllat definitiu al pavelló firal de la zona esportiva municipal.

Des del 2016 les Fires de Maig les organitza el Servei de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Vilafranca.

10. Escala de 9 i dues pires

Els Falcons actuaran, com és habitual, a les 6 de la tarda de diumenge al recinte firal, i hi estan preparant figures com el 3 de 6 aixecat per sota, l’escala de 9 i dues pires 5×5 simultànies. El cap de setmana passat van actuar al 5è Foro de las Culturas Populares y Tradicionales de l’Hospitalet, on van plantar l’escala de 7, cinc pilars de 3 simultanis o el 3 de 5 amb agulla.

11. Per arribar-hi…

Arribar a la zona firal de Vilafranca és un passeig des de qualsevol punt de Vilafranca. Així i tot, l’organització posa a disposició de tots els visitants dos serveis: un bus gratuït amb sortida al carrer General Prim i arribada a la Fassina (a tocar de l’espai firal) i un trenet que per 0,50 euros unirà la plaça Jaume I (davant del Vinseum) amb la rotonda que hi ha entre les avingudes Pla del Diable i Catalunya, just on comença la mostra d’artesania.

El bus funcionarà divendres a la tarda (de 17 a 21 h), dissabte de 10.30 a 13.30 h i de 17 a 21 h i diumenge de 10.30 a 13.30 h i de 17 a 20.30 h. Pel que fa al trenet, dissabte funcionarà només a la tarda, entre 17 i 21 h, mentre que diumenge hi serà tot el dia, de 10.30 a 13.30 h i de 17 a 20.30 h.

Per altra banda, els visitants que vulguin arribar a la Fira amb cotxe, tindran a la seva disposició 20.000 m2 d’aparcament distribuïts en sis zones diferents, amb capacitat per a 2.350 vehicles.

12. A les Fires hi haurà més marques que a l’Automobile

Entrevista a Jaume Nicolàs, gerent de Vilamòbil

El sector de l’automoció és un dels grans pols d’atracció de les Fires de Maig. Què hi podrà trobar el visitant?

Efectivament, el món de l’automòbil és dels més atractius que hi ha en totes les fires perquè ja de per si és un dels millors showrooms. A més, a les Fires de Maig hi ha exposició de moltíssimes marques, moltes més que les que s’han pogut veure recentment a l’Automobile de Barcelona. El visitant hi trobarà les últimes novetats del sector: vehicles semiautònoms, elèctrics, híbrids, sense endoll, motors GLP…

Els vehicles semiautònoms ja s’estan comercialitzant?

I tant! Pràcticament totes les marques, excepte les més senzilles, incorporen alguna tecnologia d’aquest tipus i en la majoria dels casos els cotxes ja la porten de sèrie. Els vehicles d’avui dia tenen wifi, estan interconnectats, porten sistemes de desacceleració automàtics i estan dotats de sistemes d’assistència a la conducció que permeten no haver-los de conduir en entorns controlats, com per exemple una autopista, sempre que tinguem les mans al volant…. Els cotxes ja són una mica autònoms i comença a ser una mica avorrit i tot conduir!

Els compradors recelen d’aquesta tecnologia?

No, al contrari. Quan veuen que als concessionaris hi ha cotxes que incorporen tots aquests avenços, es queden gratament sorpresos.

Estem a prop de la conducció autònoma total?

Encara ens queda camí per fer. Hi ha cinc nivells de classificació dels vehicles autònoms i ara estem al 3. Així i tot, s’avança de pressa i el 2022 sortiran els cotxes amb el sistema de velocitat designada per a cada via.

A banda dels vehicles semi autònoms i totes les últimes novetats tecnològiques en aquest àmbit, també s’exposaran i es vendran vehicles elèctrics?

Evidentment. Hi haurà vehicles de diferents marques 100% elèctrics endollables i amb autonomies molt diferents (dels 140 km fins als 500). També hi haurà els híbrids endollables i els híbrids sense endoll, que es recarreguen bàsicament per energia cinètica que es genera en les frenades o acceleracions.

A més, totes les marques disposem de vehicles amb l’etiqueta Eco i portarem cotxes propulsats per gas natural, gas natural comprimit (GNC) o liquat de petroli (GLP).

Se’n venen de vehicles amb motor de gas?

Sí, però són dels que menys perquè encara hi ha poques gasolineres que en puguin fer provisió.

Com evolucionen les vendes de vehicles elèctrics?

Van creixent de forma sostinguda. Encara hi ha tres grans esculls que cal superar: el preu (són més cars que la resta), l’autonomia i el sistema de recàrrega. Si volem promoure els vehicles elèctrics, hem d’electrificar les infraestructures, instal·lar punts de recàrrega al carrer, augmentar els que estan en aparcaments públics…

En el cas dels vehicles industrials, aquest hàndicap encara s’accentua més, ja que pel fet de ser vehicles que es necessiten per treballar, no és eficient haver de parar per carregar o no poder anar a la mateixa velocitat que aniríem amb un vehicle convencional.

I els dièsel, encara tenen sortida?

Molta, de fet s’estan venent molt bé a tot Europa.

Però no es deia que havien de desaparèixer perquè contaminaven massa?

Aquest rumor es va escampar fa uns mesos i no té cap fonament. La realitat és que els dièsels actuals són molt nets, més que els de gasolina, i també consumeixen menys. Els que sí que realment contaminen són els que tenen dotze o quinze anys.

Què hem d’esperar del sector de l’automoció en els pròxims anys?

És difícil de respondre, no hi ha una resposta clara. Els combustibles fòssils tenen data de caducitat i sabem que hi haurà una revolució tecnològica, però ningú sap si vindrà donada per nous combustibles com l’hidrogen, o el grafè. També es continuarà avançant cap a la conducció autònoma i en aquest sentit el principal repte que es presenta és treballar en la predicció de diferents situacions de risc que es poden presentar durant la conducció.

També s’apunta que en el futur els vehicles seran compartits.

S’haurà d’anar veient. Potser en ciutats grans el carsharing funcionarà, però en l’àmbit rural ho veig més difícil.

Tornem a les Fires de Maig, es fa negoci durant aquests tres dies?

L’any passat vam vendre 177 vehicles, una xifra molt important, ja que molts compradors s’esperen a les Fires perquè els concessionaris arribem amb ofertes especials. A més, tenim l’incentiu del sorteig dels 3.000 euros.

A més de l’oferta, què ho fa que a les Fires de Maig es vengui més que en altres fires multisectorials?

Les Fires de Maig tenen unes instal·lacions que no tenen altres fires. El pavelló d’automoció és tot a cobert, amb tots els serveis, i això fa que es treballi bé i que el client se senti còmode. El sector de l’automoció sempre ha cregut en les Fires de Maig i hi hem apostat fins i tot en temps de crisi.

FER UN COMENTARI