L’Ajuntament va aprovar inicialment dimarts per unanimitat el primer Pla de Mobilitat que haurà tingut mai Vilafranca, i que conté 52 mesures a aplicar en sis anys, amb un pressupost estimat de set milions d’euros. La normativa actual obliga totes les capitals de comarca a tenir un pla de mobilitat.
Les actuacions estan distribuïdes en sis àmbits: mobilitat a peu, en bicicleta, transport públic, vehicle motoritzat i aparcament, distribució de mercaderies i sensibilització ciutadana. Entre elles, en destaquen algunes de ja programades dins el Pla d’Intervenció Integral al Centre i al carrer Comerç, com la reurbanització dels carrers del Comerç i del Carme, el nou carril bici al carrer Germanor o la remodelació del carrer Tossa de Mar. També la reformulació del carrer Sant Jocund, ampliacions de voreres com al carrer Banys, plataformes úniques per unir barris, aparcament dissuasius, etc.
El regidor de Mobilitat, Aureli Ruiz (JxC), i el regidor d’Urbanisme, Francisco Romero (PSC), explicaven que el pla preveu principalment la reducció del vehicle privat i l’ampliació d’espais per a la mobilitat a peu, en bicicleta i patinet, tot amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida a partir de tenir una mobilitat sostenible. Ruiz va dir que “tenim una ciutat molt compacte que permet” reduir els desplaçaments motoritzats. A més, els estudis de mobilitat fets constaten que el 70% dels desplaçaments que fa per dins la vila la ciutadania de Vilafranca són a peu, en bici o patinet. Pensant en el canvi climàtic, Romero hi va afegir que “el diòxid de carboni, a Vilafranca és al trànsit de vehicles”.
Ramon Arnabat (VeC) només va trobar al pla més concreció en les seves propostes genèriques de prioritats invertides, eixos cívics, donar prioritat al vianant, carrils segregats.. Així mateix posa com a reptes no resolts la connexió en bus cap als polígons industrials del voltant de la vila i el transport públic entre els hospitals de l’Alt Penedès i Sant Camil. Noel Viñas (CUP) va explicar que moltes de les propostes del pla han sorgit d’aportacions del procés participatiu. Va lamentar que “els vehicles de combustió s’han apoderat de la ciutat” i va demanar un estudi per assumir la gestió directa de les zones blaves. I Pere Sàbat (ERC) troba el pla “poc atrevit, es queda curt”. Perquè no preveu zones de vianants a cada barri, perquè deixa la planificació de carrils bici per a més endavant, perquè tan sols es fa alguna “mini menció genèrica” als camins escolars, perquè no es diu on es volen fer els aparcament dissuasoris. També denuncia que si el pla té una vigència de sis anys, el 54,2% de les inversions previstes es deixen per a més endavant: “això demostra que és una tirada de pilota endavant”.