Circular a pleret

0
408

El Servei Català de Trànsit i el Ministeri de Transports han deixat anar un globus sonda per testejar què en pensaria la població de reduir la velocitat màxima de l’autopista a 100 quilòmetres per hora als dos Vallesos, amb l’objectiu de reduir la sinistralitat i les congestions. La proposta no és un bolet aïllat. Al març, l’Agència Internacional d’Energia proposava (i el govern de l’Estat ho veia amb bons ulls) reduir la velocitat en 10 km/h a totes les vies ràpides, en aquest cas com a mesura per estalviar combustible, ja que, com se sap, a més velocitat, més consum de carburant. Els preus, amb la guerra a Ucraïna, estan pels núvols.

El debat sobre els límits de velocitat hauria de formar part d’una reflexió més àmplia. El model actual d’ús del cotxe per anar a tot arreu és insostenible. La transformació de la indústria de l’automòbil cap als vehicles elèctrics és molt lenta, i mentrestant, el preu de la benzina és prohibitiu. Però això no impedeix que cada cap de setmana de calor es facin cues llarguíssimes per anar i tornar de Barcelona i rodalia als diferents destins de platja. Talment passarà quan hi hagi algun esdeveniment que congregui milers de persones; posem per cas, les 60.000 de la cursa motociclista a Montmeló. A tots aquests vehicles no cal que se’ls redueixi la velocitat, perquè ja aniran prou a pleret. Ves quin remei! I les carreteres no estan dimensionades –ni ho han d’estar– perquè hi pugui circular tothom alhora. Si hi ha una concentració de vehicles, hi haurà cues. Per tant, fer anar més a poc a poc quan l’autopista està buida sembla més pensat per tocar el voraviu que per res més.

En tot cas, el que caldria fomentar de debò és un transport públic potent i assequible, que l’usuari el vegi com una bona alternativa per desplaçar-se: puntual, amb moltes freqüències de pas, amb una durada del trajecte raonable i a un preu assequible, és a dir, que hom faci números i vegi que li surt a compte deixar aparcat el vehicle al garatge. Si no, ja poden anar dient missa. I, ara per ara, estem molt lluny de tot això.

Quant als accidents, és evident que el major índex de sinistralitat està intrínsecament relacionat amb més mobilitat (no només amb la velocitat, que també), i per treure cotxes de la carretera cal que l’administració pública faci més esforços per subvencionar el transport públic.

FER UN COMENTARI