Vilanova canvia el sentit de 40 carrers per pacificar la zona centre

0
440
Encreuament del carrer Codonyat amb el carrer Comerç // La Fura

Aquest cap de setmana, 21 i 22 de gener, es farà efectiva la nova senyalització del centre de Vilanova que confirmarà la implementació del Projecte de Pacificació del nucli central de la ciutat. Aquests canvis suposen la reorganització integral del trànsit al centre i conforma la principal de les mesures previstes en el projecte. Amb aquesta mesura, un total de 40 carrers canviaran de sentit per reordenar la circulació. A més a més, es restringirà el pas dels vehicles en un total de 21 cruïlles amb l’objectiu de reforçar la pacificació dels sectors exclusius per a vianants.

La finalitat de l’Ajuntament amb aquest nou disseny és la de reduir de forma efectiva el pas de vehicles a les zones pacificades amb la supressió de dreceres en els set sectors definits en el projecte. Els vehicles privats tampoc podran travessar aquests sectors, tot i que tothom podrà accedir-hi i els vehicles que ho necessitin, podran deixar o recollir persones, la permeabilitat entre sectors no serà possible. També serà possible fer el transport de mercaderies, així com l’accés dels propietaris de guals i aparcaments, tots ells podran accedir a qualsevol punt d’aquestes àrees. De manera que amb la reorganització ja no es podran utilitzar els dos nuclis antics (Vilanova/la Geltrú) ni el centre vila per creuar la ciutat, perquè els itineraris s’han concebut, insisteixen des del consistori, per a la dissuasió de l’ús del vehicle en tot aquest centre pacificat en favor de vianants i bicicletes.

Aquesta nova senyalització ja s’ha fet efectiva en diversos carrers del centre, fet que ha provocat la indignació de part del veïnat que ja fa temps que avisava que, amb els canvis de sentit, el trànsit de la ciutat es veuria afectat. El cas més flagrant són els embussos en hora punta que s’han produït al llarg de tota la setmana en la cruïlla del carrer Comerç amb el carrer Codonyat. “Han traslladat el trànsit d’un punt a un altre, abans el carrer Comerç era pràcticament de vianants, ara està col·lapsat cada dia”, assenyala la Carme Guasch.

Un veí del carrer Almirall Colom, que no ha volgut donar el nom, també es queixa del trànsit que, de sobte, hi ha al seu carrer. “Mai havíem tingut tants cotxes, jo el cotxe no l’agafo mai per res, i tot el dia ens passen cotxes per davant de casa, el pitjor és que el dia que l’hagi d’agafar no sé com podré arribar, està tot tallat i col·lapsat, quan vaig en moto baixo i faig l’últim tram a peu”, sentència. Aquest mateix veí, troba que la pacificació del centre és bona idea, però considera que s’ha fet sense mitjans, “està previst un sistema de vigilància?, reconeixement de les matrícules dels cotxes pel veïnat?, pilones que es puguin baixar? Ara mateix ningú fa cas dels senyals”.

La recollida d’infants a les escoles també és tot un tema. En Claudio Rius, agafa cada dia el cotxe per recollir la néta de l’escola i amb els canvis triga prop de mitja hora entre embussos. Segons indica, el semàfor del carrer Comerç només dona perquè passin tres cotxes, fet que provoca cues “gegants”, “puc entendre que no creuem per la Rambla, però hi ha d’haver una altra solució, no entenc qui ha pensat això perquè no és viable.” La Teresa té el mateix problema, “les que portem als fills a les escoles triguem el doble i hem de sortir molt abans per poder arribar puntual. Ens trobem que hem d’anar fins a la carretera general i no podem accedir cap a les escoles.” A més, insisteix que “la gent està molt enfadada i fa trampes”, “aquí darrere hi ha un CAP, no sé com hi podrà arribar una persona gran que visqui lluny”, conclou.

Pels negocis de la zona, encara és una incògnita si els afectarà la reorganització dels carrers. La Carme Guasch, de la papereria Papi, no sap si a la llarga, el fet que la clientela no pugui accedir amb el cotxe, l’afectarà, però com a ciutadana té clar l’estan “enganyant”. “Al carrer Tetuán hi ha un senyal de camí tallat i això no és cert, és més, et pots trobar un cotxe de cara i no tens espai per maniobra, explica. L’Octavia, de la botiga Vestuari laboral, considera que el problema és més dels vehicles que dels negocis de la zona, “trobo que ara és una mica confús, ara mateix no poden passar cotxes per aquí davant, però hi continuen passant”. Ella ha hagut d’agafar un pàrquing al centre perquè no podia aparcar enlloc, “visc al centre i agafo poc el cotxe, però entenc que per la gent que viu als afores sigui impossible d’accedir”.

L’àmbit del pla de pacificació on es produiran aquests canvis, de forma simultània, ocupa una superfície de 40.826 m². Aquesta àrea la delimiten els carrers de Tarragona, de Sant Magí i de l’Hospital al nord; carrer de la Unió, raval de la Pastera i els nuclis antic i nou de la Geltrú a l’est; les avingudes d’Antoni Vidal i de Josep Tomàs Ventosa al sud, i la rambla de Salvador Samà i carrer del Pare Garí a l’oest. Els canvis afecten principalment els dos nuclis antics: el de Vilanova i el de la Geltrú; la part alta de l’Eixample Gumà i el sector sud de la Geltrú, entre la rambla de l’Exposició i el carrer de Bonaire.

Integrades en aquest àmbit es troben també les zones exclusives per a vianants: la rambla Principal, els carrers dels Caputxins i de Sant Sebastià, la plaça de Soler i Gustems (plaça dels Carros) i la plaça de les Cols. Aquests sectors sortiran directament beneficiats dels canvis, perquè amb l’aplicació de la nova senyalització, els vehicles privats no podran travessar d’est a oest la ciutat per la rambla Principal al llarg de tota l’illa de vianants.

FER UN COMENTARI