El 80% de les queixes a la defensora de la ciutadania són perquè l’Ajuntament de Vilanova no respon la ciutadania

0
484
La defensora de la ciutadania Núria Plana, presentant la memòria de 2022.

La defensora de la ciutadania de l’Ajuntament de Vilanova, Núria Plana, ha presentat aquest dilluns a la tarda en un ple monogràfic la seva memòria de 2022. Al llarg de l’any passat, Plana va obrir 208 expedients, dels quals 46 van ser per queixes de la ciutadania i 171 van ser per consultes. Possiblement el que cridi més l’atenció de les queixes és que el 80% van ser perquè l’administració local no havia donat resposta a instàncies presentades per la població o perquè ho havia fet tard. A Plana li “sap greu” aquesta situació atès que creu que els tres mesos que dona de marge la legislació per respondre ho troba un temps suficient. La defensora va demanar a l’Ajuntament tenir “empatia” ja que “quan algú es molesta a venire a veure la defensora és perquè l’angoixa” el seu problema”.

En la seva intervenció al plenari vilanoví, Núria Plana va esmentar els motius principals de les queixes rebudes: en va rebre “bastantes” dedicades a l’organisme de recaptació, sobretot per la manca d’una informació prou clara sobre com rebre subvencions, terminis, etc.; la gran alça que hi va haver en la taxa de recollida d’escombraries, que va afectar PIMES que generen un residu mínim; les grans mancances en el manteniment de l’espai públic (manca de poda, recollida de la brossa deficient, mal estat de les voreres, enllumenat insuficient sobretot a la perifèria del casc urbà i a l’hivern…).

També va dedicar un capítol a denunciar la “sobreocupació dels espais públics”, principalment per les terrasses que després de la pandèmia es van multiplicar i que Plana suggereix de “tornar a acotar” ara que la covid ja ha quedat enrere. Va citar com a gran focus de conflicte la Rambla, sobretot pel soroll que s’hi fa de nit, també a l’hora de recollir taules, i els problemes que generen la convivència de terrasses, vianants, bicis i patinets. “Molta gent es pregunta perquè encara passen patinets i bicicletes per la rambla, si tenen carrils bici”, va dir.

En el torn de respostes dels grups municipals, tots van posar l’accent en la deficient resposta que dona el Consistori a la ciutadania. Juanma Rodríguez (Som VNG) va lamentar que en els darrers dos anys no s’hagi creat la comissió per debatre el millor model d’elecció de la Defensora de la Ciutadania, més participatiu que l’elecció que fa ara l’equip de govern. Plana va presentar dilluns el seu sisè informe, i va acceptar prorrogar el seu mandat (de cinc anys) fins que hagin trobat el nou model d’elecció. El regidor de Som també es pregunta perquè cap de les 171 consultes rebudes és d’una persona menor de 35 anys.

Érika Quintero (Ciutadans) troba “lamentable que hagi d’intervenir la defensora perquè l’Ajuntament respongui”. Blanca Albà (Junts) va posar en context les 37 queixes de no resposta municipal amb les 48.000 instàncies que rep l’Ajuntament cada any, i troba “lògic” rebre tanta queixa per problemes a l’espai públic: “no hem tingut prou recursos per dedicar al manteniment”. Amb tot, va dir que “tenim la solució encaminada” amb el reforç de recollida de la brossa i campanya de civisme que es posarà en marxa el 18 d’abril i el canvi de llumeneres i de quadres elèctrics proper”.

Jordi Medina (ERC) va dir que el 82% dels expedients oberts són per consultes (no per queixes), que no formen part de les seves competències, i va posar l’accent en les moltes activitats que fa, com participar al fòrum de síndics de greuges, visites a les escoles, als centres cívics, representació institucional, etc.

Finalment, Teresa Llorens (PSC) va admetre que “46 queixes són poquetes, però han augmentat”, va denunciar que “no tenen en compte qui tenen a l’altre costat de la taula” i va afirmar que els problemes d’enllumenat públic, de transport públic poc accessible, de mal estat de les voreres, de recollida de la brossa i de “mobilitat imposada sense consens” no és només problema de manca de recursos sinó també de “capacitat d’organització”.

FER UN COMENTARI