A pocs dies de la desconnexió ferroviària de Tarragona de les comarques septentrionals, amb un transport públic col·lapsat a causa d’una R4 que fa aigües, amb trens de mercaderies carregats de matèries perilloses circulant pel centre de viles del litoral penedesenc (Calafell, Vilanova o Sitges, per exemple) l’associació Pro Vegueria Penedès ha iniciat una campanya per reivindicar que es tiri endavant l’Eix Ferroviari Transversal (Lleida, Igualada, Manresa, Vic, Girona). I ho fa ara, amb el govern de la Generalitat recentment constituït i del mateix color polític (en bona part) que el que hi havia a principis de l’any 2010 i que aleshores va donar llum verda al Pla Director Urbanístic de l’Eix Transversal Ferroviari (ETF). De fet, l’ara secretari de Mobilitat del govern, Manel Nadal, ja ho era l’any 2010 quan el seu germà, Joaquim Nadal, era Conseller de Política Territorial i Obres Públiques.
“A Catalunya falten vies. Que ningú ens faci creure que les obres d’ara a les vies milloraran la situació pels ciutadans, perquè els únics que hi guanyaran seran els trens de mercaderies. És evident que els problemes ferroviaris que estem patint no s’arreglaran si no es construeixen vies. En un moment en què el caos ferroviari és a l’ordre del dia, cal una solució global” constatava el president de l’associació, Jordi Cuyàs.
Un Eix projectat el 2010
L’associació Pro vegueria Penedès apunta la necessitat de construir l’Eix Ferroviari Transversal que, tal com es va projectar l’any 2010, és una infraestructura d’uns 254 km de longitud que uniria Lleida amb Girona i que contempla també un ramal a Igualada-Martorell d’uns 35 km. Concebuda com a una línia d’altes prestacions, amb una velocitat de 250 km/h pels serveis de viatgers i de 120km/h pels de mercaderies, aquesta via permetria descongestionar de mercaderies les línies ferroviàries que transcorren ara pel litoral i evitar d’aquesta manera el coll d’embut que ara es produeix just entre Tarragona i Barcelona.
El 8 de gener del 2010, la Generalitat de Catalunya a instàncies del Conseller de Política Territorial i Obres Públiques, va aprovar definitivament el Pla Director Urbanístic de l’Eix Transversal Ferroviari i es varen fer també les reserves de sòl necessàries als 59 municipis afectats pel traçat, així com per la ubicació de les estacions previstes. “És una infraestructura de país que amb la crisi del 2008 va quedar en un calaix. Fer-la realitat és una qüestió de voluntat política”, reblava Pep Solé, membre de Pro vegueria Penedès.
Des d’aquesta entitat comencen una campanya per donar a conèixer el projecte ferroviari a la ciutadania i buscar la complicitat de les administracions públiques locals per elevar la seva reclamació. L’Ajuntament de Vilafranca ha fet seva la reivindicació i l’alcalde, Francisco Romero, s’hi mostrava “totalment d’acord” i es comprometia a posar el tema a l’agenda de reunions que té previstes amb el nou responsable de Rodalies i el nou Secretari de Mobilitat: “A tots dos els insistirem de la necessitat de tirar endavant l’Eix Ferroviari Transversal. Sumem aquesta demanda a la reclamació d’una estació de trens regionals per Vilafranca i a una solució per l’R4”, indicava.
Des de Pro vegueria Penedès han creat una web (eixferroviaritransversal.org) per explicar què és l’Eix Ferroviari Transversal i per poder signar telemàticament una carta per donar suport a la sol·licitud.
El Pla Territorial Parcial del Penedès contempla dos nous traçats ferroviaris per la vegueria i un d’ells és el pas d’aquest EFT per Igualada. Fa unes setmanes va finalitzar el període de presentació d’al·legacions i es preveu que abans d’un any s’aprovi ja definitivament. “Si al document final es contempla l’EFT i no l’altre traçat, serà un gran pas, ja que farà que l’estat espanyol es pronunciï”, explicava Jordi Sánchez, també membre de Pro vegueria Penedès.
7.000 milions d’euros
L’Eix Ferroviari Transversal, tal com insisteix l’associació, respon a una lògica que va més enllà de la vegueria: “Les mercaderies arribarien per Lleida de Madrid i Saragossa, creuarien Catalunya pel centre i des de Girona podrien sortir cap a França”, comenten. L’any 2010 la inversió que la Generalitat preveia que caldria per tirar endavant aquesta infraestructura era de 7.000 milions d’euros. Des de Pro vegueria Penedès creuen que, en cas que prosperi, l’obra s’allargaria uns 10 anys, raó per la qual proposen desenvolupar-la en dues fases, una de més ràpida de Lleida a Igualada i una segona de més complexa de de Manresa fins a Girona.