Els pescadors d’arrossegament podran treballar 45 dies l’any que ve, en lloc dels 27 que proposava en primera instància la Comissió Europea. Les jornades de pesca, però, es podran incrementar fins als 130 dies –els mateixos dies que disposen actualment–, sempre que els pescadors compleixin amb un seguit de mesures ambientals. Si bé encara “s’ha d’estudiar profundament el document”, el Patró Major de la Confraria de Pescadors de Vilanova i la Geltrú, Jaume Carnicer, veu “inviable” l’acord a què els Estats de la Unió Europea han arribat aquesta matinada.
“S’està venent com un gran acord i en cap cas ho és”, ha denunciat a La Fura el Patró Major, que adverteix de la “gran inversió” que hauran de fer els pescadors per poder anar sumant dies de pesca. Unes inversions que, segons Carnicer, només serviran per al 2025: “Ningú ens assegura que els canvis que hem de fer siguin útils per a l’any següent”.
Amb dades a la mà, la reducció dels dies de pesca és del 66% (un 13% menys que el 2024), la qual cosa es tradueix en 45 dies de feina –85 dies menys que el 2024–. Això no obstant, l’acord estableix que els pescadors poden aplicar fins a dotze mesures ambientals per sumar dies de feina, fins a arribar als 130 dies, els mateixos que la Comissió Europea els ha permès treballar enguany.
Pel que fa a les mesures, la Comissió Europea els recomana canviar les portes que es fan servir en les xarxes d’arrossegament. També es podran guanyar dies de feina si les embarcacions estan afectades per períodes de veda, si les modificacions es fan abans de l’1 de maig de l’any que ve o si hi ha un percentatge mínim de la flota que apliqui els canvis. Des de la Confraria de Pescadors de Vilanova recorden que fa quatre anys que el sector ja està aplicant mesures com aquestes a petició d’Europa, i critiquen que l’acord no ha tingut l’aspecte socioeconòmic, tal com s’havia reclamat. “El document diu que si no pots fer cap canvi, t’hauràs d’espavilar i treballar 45 dies”, lamenta.
Per tot plegat, Carnicer considera que l’acord és “injust” i posa en perill la viabilitat del sector. A Vilanova i la Geltrú hi ha 21 barques d’arrossegament i representen el 65% dels ingressos de la confraria.