El Firart ha obert la convocatòria de la seva 38a edició, amb una aposta destacada per consolidar el seu paper com a espai de suport als processos creatius. La principal novetat d’enguany és el desplegament de residències artístiques, una iniciativa que vol esdevenir una plataforma activa de producció i acompanyament als artistes. La fira, que tindrà lloc del 20 al 31 d’agost a la Capella de Sant Joan de Vilafranca, continua sota la batuta de Cristina Gallardo, Lia Marrugat, Marçal Peguera i Mireia Quintana, consolidant així una línia de treball iniciada fa cinc edicions que combina continuïtat i aposta per noves línies de suport a la creació.
Així, amb col·laboració amb el Casal de Vilafranca, tres dels artistes seleccionats disposaran d’un espai de treball per desenvolupar els seus projectes durant els mesos de juny, juliol i agost. La iniciativa pretén visibilitzar els processos de creació i facilitar les condicions de producció dins el mateix ecosistema de la fira. Els artistes residents seran escollits pel jurat en funció de la proposta presentada i del potencial d’adaptació a l’espai.
Paral·lelament i com és habitual, la convocatòria seleccionarà un total de 40 artistes de l’àmbit de les arts visuals, sense restriccions temàtiques ni disciplinàries. El jurat estarà format per l’equip del Firart, per l’artista i professora de l’Institut Milà i Fontanals Anna Vallès, la historiadora de l’art Lourdes Mallart i la joiera i exmembre de l’equip del Firart Joana Salvadó. Les propostes es poden presentar fins al 10 de maig.
També es manté el Premi Pinnae, que reconeix la millor col·lecció presentada amb una exposició individual al Fòrum Berger Balaguer el 2027 i una dotació de 800 euros per a la producció d’obres. El model de mecenatge també es consolida, amb la participació d’empreses i particulars que poden adquirir obra abans de la inauguració. En aquesta línia, continua la figura de l’Amic del Firart, que permet accedir anticipadament a la fira. Finalment, es manté el sorteig de 40 obres cedides pels artistes participants, que tindrà lloc l’1 de setembre a la Capella de Sant Joan. Els beneficis es destinaran a la Festa Major de Vilafranca.








