Els consells comarcals del Baix Penedès i del Garraf proposen la creació d’un pacte que lluiti per reduir el greuge que suposa el preu dels peatges per a les dues comarques en els trajectes cap a l’àrea metropolitana de Barcelona. L’han batejat com a Pacte Penedès Marítim i vol posar de manifest les diferències que tant el Baix Penedès com el Garraf tenen respecte altres comarques quant a infraestructures i mobilitat, ara que amb l’entrada d’any hi ha hagut una altra alça (de més del 2%) dels preus dels peatges, que afecten tant la barrera de Cubelles com la de Vallcarca.
El peatge de l’autopista C-32 és el tercer més car de Catalunya. Des de l’1 de gener, el viatge entre el Vendrell i Barcelona per l’autopista de la costa val 22,14 euros, i els dos consells comarcals reclamen que sigui gratuïta per als usuaris de les dues comarques, tal com es fa en altres llocs del país, com la ronda de Girona a l’AP-7. Això afavoriria que molta part del trànsit de l’actual C-31, que hi va paral·lela i que travessa els nuclis urbans de Calafell, Segur i Cunit, es desviés cap a l’autopista. Actualment per la C-31 hi passen cada dia 18.000 vehicles de mitjana. “Necessita urgentment una desviació del trànsit cap a la C-32”, ha dit la presidenta comarcal del Baix Penedès, Eva M. Serramià.
En la presentació de la proposta del Pacte, Serramià i la seva homòloga del Garraf, Glòria Garcia, asseguren que si quan es va construir l’autopista Pau Casals, a finals de la dècada dels noranta del segle XX, “aquesta infraestructura va obrir moltes portes, ara ens està perjudicant greument, tant pels habitants com per les empreses que volen instal·lar-se aquí”.
Si els afers relacionats amb la C-31 i la C-32 són competència de la Generalitat, ho és de l’administració de l’Estat les tarifes dels trens de Rodalies, en la decisió de les quals els dos consells comarcals no hi tenen ni veu, ni vot, i en volen tenir.
En els propers dies està previst que es formalitzi el Pacte Penedès Marítim amb tots els municipis que s’hi vulguin adherir. El seu pla d’acció passa per fer reunions amb el conseller de Territori de la Generalitat, amb l’Àrea Metropolitana i amb l’Ajuntament de Barcelona, i no es descarten mobilitzacions ni accions de protesta.
Un peatge molt car
El Consell Comarcal del Garraf va presentar el passat mes de setembre un estudi sobre els efectes dels peatges de la C-32, que constatava que el preu del peatge hi és de 0,58 euros/quilòmetre, quan la mitjana catalana està entre 0,10 i 0,20 euros; que el peatge suposa el 30% del cost del viatge (a altres autopistes suposa entre el 13% i el 20%); que només el 12% de treballadors són de fora de la comarca (a altres zones de la conurbació barcelonina són entre el 15% i el 25%); que el PIB comarcal està un 55% per sota de la mitjana de la metròpoli de Barcelona; i que el 9% dels veïns de la comarca que van amb vehicle a Barcelona, passen per l’AP-7. Entre les conclusions, doncs, hi ha que és un peatge car; com a positiu, que el 77% de la mobilitat de Vilanova cap a Barcelona es fa amb tren; que el seu cost dificulta l’atracció de talent i també d’empreses a la comarca; que ha baixat el teixit industrial molt més que al conjunt de Catalunya; i que la crisi econòmica ha tingut una incidència major al Garraf que a altres territoris.
El govern del Consell Comarcal del Garraf sol·licita a la Generalitat que agilitzi els treballs per implantar amb urgència altres mètodes de finançament i pagament de les vies ràpides a Catalunya, amb l’objectiu que s’homogeneïtzin amb els de la resta del país.