Observem que la seguretat ciutadana i la seguretat viària no quadren amb el suposat nivell màxim d’alerta vigent. Recordem que l’any 2017 va ser l’origen d’aquesta alerta. Quinze morts i un munt de ferits. Presumptes negligències que comencen a Ripoll, Alcanar, rambla de Barcelona, Sant Just Desvern, Cambrils i finalitzen a Subirats, on potser tenien còmplices per la zona.
Alguns exemples actuals d’inseguretat ciutadana: els troians dels aeroports de Mallorca i Barcelona, els empoderats de la platja de Ceuta, les manades i bandes violentes de l’oci nocturn (molts, “turistes”), els ocupes i lladres de domicilis (Securitas Direct s’està fent d’or), les màfies dels conreus de droga DO Polígon Penedès i, en el cas de Llinars del Vallès, organitzat i protegit presumptament per alguns policies locals.
Quant a inseguretat viària, hi ha un increment de morts i ferits per accidents i atropellaments. A veure si ens obsessionem amb el canvi climàtic o pel covid i, caminant per fer salut, un desaprensiu o un brètol motoritzat ens envia a urgències o al tanatori. O ens creuem amb algun delinqüent, borratxo, drogat o violador que torna de festa amb ganes de gresca. I no es veu protecció preventiva, fixem-nos en els carrers i les notícies. No vull imaginar-me què passaria si no estiguéssim en alerta màxima nivell 4.
Com la dona del Cèsar, salvant les distàncies, els centurions de Roma, a més d’ésser eficients, també havien de demostrar-ho. Ara se’ls diu servidors públics, una definició potser sobrevalorada.
Joan Pes Castell
Sant Sadurní d’Anoia
Sense seguretat no hi ha llibertat
“Troià”: …relacionat amb la Odissea i l’ús del Cavall de Troia. Per exemple, els fets als aeroports de Mallorca i Barcelona protagonitzats per troians.