Sant Sadurní farà gala, aquest cap de setmana, de la seva condició de capital mundial del cava. Serà amb motiu del Cavatast, una fira que s’ha consolidat com l’esdeveniment de major repercussió en la promoció del municipi i del seu producte per excel·lència, el cava.

El tram central de la rambla de la Generalitat, entre el carrer Montserrat i la plaça del Pont Romà, tornarà a ser el punt neuràlgic de la mostra. En la seva 21a edició, hi prendran part 36 elaboradors de cava, que presentaran una àmplia i selecta oferta d’escumosos, i una desena d’empreses de restauració, xarcuteria, pastisseria i xocolata, que proposaran diverses delicatessen per acompanyar. Des de l’organització s’espera servir prop de 42.300 degustacions de cava i prop de 22.000 de gastronomia entre els més de 30.000 visitants que atrau la fira.

1. Un gran aparador

FOTO: BERNAT ALMIRALL

Com cada any, el Cavatast serà una bona oportunitat per endinsar-se en el món del cava i deixar-se seduir per les bombolles, aromes i textures de les més de 140 referències que seran presents a la fira. Una mostra molt representativa que permetrà conèixer la realitat del sector i descobrir les novetats de cada celler de la mà dels mateixos elaboradors.

El visitant hi podrà trobar un ampli ventall de caves, entre els quals no faltaran els productes de gamma alta, els gran reserva. Amb la voluntat d’apreciar-los en tota la seva plenitud, es mantindrà la copa de degustació introduïda l’any passat. Una copa de la prestigiosa casa Riedel, model Ouverture, que busca potenciar l’aroma, el cos i el gust dels caves.

2. La mostra gastronòmica segueix creixent

 

A banda dels establiments del municipi, que oferiran el bo i millor de la gastronomia local, també hi haurà expositors d’altres indrets. Així, a més de la zona del Delta de l’Ebre i les comarques de Girona, que ja van ser a la fira l’any passat amb les seves propostes culinàries, també hi seran presents els pobles agermanats amb Sant Sadurní, Zegama i Cañete la Real, que donaran a conèixer els seus productes més singulars.

3. Una fira amb valor afegit

FOTO: BERNAT ALMIRALL

 

A part de la mostra pròpiament dita, al voltant del Cavatast es programarà un ampli ventall d’activitats paral·leles que seran un al·licient per a tots aquells visitants que desitgen aproximar-se en la cultura del cava. Tot i que els cellers n’organitzaran a les seves instal·lacions, la majoria es concentrarà al Centre d’Interpretació del Cava, que actuarà de pal de paller acollint una dotzena de propostes, entre maridatges, tastos tècnics, tallers especialitzats i presentacions de producte. 

L’oferta és àmplia i diversa. Un maridatge de caves biodinàmics amb conserves de peix de la marca Espinaler, un taller de còctels de cava, un tast de monovarietals o un maridatge de caves de llarga criança amb anxoves de l’Escala són només una petita mostra de les activitats que s’hi duran a terme. Propostes, totes elles, que pretenen aportar valor afegit a una fira que vol continuar esdevenint la mostra de caves líder del sector.

4. Pensant en els visitants

FOTO: BERNAT ALMIRALL

 

Seguint amb l’objectiu fixat de millorar any rere any, el Cavatast ha introduït millores i ha incorporat nous serveis i activitats. Entre les principals novetats destaquen l’ampliació de l’horari de la fira, que divendres s’allargarà fins a les 11 de la nit (una hora més tard de l’habitual); el retorn de la botiga de caves a la mateixa mostra, per a una major comoditat dels visitants; i la posada en marxa d’una ludoteca al parc de la Rambla, que estarà oberta dissabte i diumenge d’11 del matí a 8 del vespre. A banda d’oferir un servei de cangur, s’hi organitzaran tallers infantils al voltant de la temàtica del cava.

També enguany s’han dissenyat noves activitats per ampliar el vessant més lúdic del certamen. La Nit del Cavatast, que tindrà lloc dissabte amb un concert a càrrec de La Glamour Band, i una ruta per descobrir Sant Sadurní, els seus personatges i les seves llegendes, en són les principals.

5. El comerç se suma al Cavatast

 

Com ja és habitual, l’associació de comerciants Som Sant Sadurní se sumarà al Cavatast, aprofitant que aquest cap de setmana la vila rep un important flux de visitants. Al llarg del cap de setmana, organitzarà la tradicional mostra d’artesania, que estarà ubicada a continuació de la fira de caves, a la mateixa rambla de la Generalitat, entre els carrers Barcelona i Tarragona. S’hi podran trobar creacions úniques en ceràmica, tèxtil, argent, bronze…

També diumenge, davant la bona acollida que ha tingut en les darreres tres edicions, Som Sant Sadurní repetirà el Cava Shopping Day, una jornada de botigues obertes i música al carrer que comptarà amb la participació de 24 establiments que oferiran descomptes i promocions especials. Enguany, però, es traslladarà al principi del carrer Montserrat, a continuació de la Mostra d’Artesans. Una decisió que s’ha pres amb la voluntat d’agrupar les dues iniciatives i, alhora, fer de nexe de connexió amb l’eix comercial.

6. Un revulsiu per a l’economia

FOTO: BERNAT ALMIRALL

 

El Cavatast s’ha convertit en una cita de referència per als amants del cava i la gastronomia. L’any passat hi van assistir prop de 32.000 persones, de les quals més d’un 50% venien de la província de Barcelona. El grau de fidelització és molt alt, amb una mitjana d’assistència de 9 anys. Al mateix temps, la mostra té un grau d’atracció de nous visitants important, que arriba al 23%.

L’any passat la despesa mitjana per visitant es va situar en 57,23 euros, cosa que suposa que el Cavatast va deixar al territori un impacte econòmic d’1,8 milions d’euros.

7. Eduard Pujol tallarà la cinta

Eduard Pujol, director de RAC1 i penedesenc d’adopció, serà enguany l’encarregat d’inaugurar el Cavatast. L’acte s’iniciarà a les sis de la tarda al Celler de la Fassina. Després dels parlaments, acompanyat de les autoritats municipals, es dirigirà a la mostra, on tallarà la cinta inaugural i donarà el tret de sortida a un esdeveniment que cada any situa Sant Sadurní en el mapa.

8. Jordi Cruz i Marta Torné, nous Ambaixadors del Cava

 

El cuiner Jordi Cruz, presentador de Masterchef, i l’actriu catalana Marta Torné seran nomenats Ambaixadors del Cava 2017. Agafaran així el relleu a la nedadora Gemma Mengual i a l’actor Roger Coma en la tasca de difondre la cultura del cava arreu.

El reconeixement tindrà lloc aquest dissabte, a les 8 del vespre a la plaça de l’Ajuntament, en el marc de la 36a Setmana del Cava, que la Confraria del Cava organitza coincidint amb el Cavatast.

L’acte, presentat per la periodista de TV3 Ana Boadas, s’iniciarà amb el pregó a càrrec del Senyor Bohigues, alter ego d’Eduard Biosca a l’emissora RAC1. Serà el preludi de l’homenatge que la Confraria del Cava ha preparat per a la Festa de la Fil·loxera, que aquest 2017 ha estat reconeguda per la Generalitat com a Festa Popular d’Interès Nacional.

A continuació es procedirà al nomenament dels nous Ambaixadors del Cava en un acte que, per primera vegada, se celebrarà a peu de plaça i que, com l’any passat, clourà amb un brindis conjunt amb tots els assistents.

9. ENTREVISTA A PERE LLOPART: “El cep és la base d’un bon cava”

 

PERE LLOPART és l’enòleg de Caves Llopart, un celler amb una llarga tradició familiar que s’ha posicionat com un referent de la viticultura ecològica i els caves de qualitat. Llopart és la segona firma elaboradora de cava més antiga del sector. De fet, aquest 2017, commemora els 130 anys de l’elaboració de la primera ampolla de cava. Un aniversari que el celler ha celebrat de la millor manera que podia esperar. I és que, també aquest 2017, ha estat distingit amb un dels màxims reconeixements que pot optar una entitat a nivell català, la Creu de Sant Jordi.

Llopart és un celler amb una llarga tradició familiar. On es remunta la seva història?

Es remunta a temps molt antics, l’any 1385, quan Bernat Llopart, un antecessor de la família, va rebre la cessió de les vinyes que avui conformen l’actual finca de l’Heretat de Can Llopart. La cessió està documentada en una acta notarial escrita en llatí on apareix el nom de Bernardus Leopardi. Durant segles, els Llopart van compaginar el conreu dels productes tradicionals de la Mediterrània: la vinya, el blat i l’olivera. I a finals del segle XIX la família ja es dedicava de manera quasi exclusiva a la viticultura, una relació que s’ha mantingut de manera ininterrompuda, durant més de 25 generacions, fins al dia d’avui.

I ja elaboraven vins i caves?

Ja elaboraven vi. I va ser l’any 1887 quan Pere Massana Cassanelles, besavi del meu pare, Pere Llopart i Vilarós, va decidir iniciar-se en el món del cava elaborant la primera ampolla d’escumós Llopart. D’això, aquest 2017, fa ja 130 anys. Va ser just abans que la plaga de la fil·loxera arribés al Penedès. Un fet que va suposar un gran trasbals. Érem pagesos amb recursos limitats, es van haver de replantar totes les vinyes empeltant els ceps i l’activitat del celler es va interrompre durant anys. Va costar molt tornar a posar la finca en marxa i, tot i que es va començar a fer vins, no va ser fins als anys 40 quan el meu pare va reprendre l’elaboració de cava. És cert que no ha estat una elaboració continuada, però sí que podem afirmar que es va iniciar fa 130 anys. De fet, som la segona empresa elaboradora més antiga del sector.

Caves Llopart sempre ha fet gala d’elaborar caves artesans. Què hem d’entendre per caves artesans?

Són caves de produccions limitades i molt cuidades. La diferència entre un cava artesà d’un que no ho és recau en el seguiment personal i minuciós de tot el procés, i en el nostre cas, des que es planta la vinya fins que l’ampolla surt al mercat. A més, seguim rigorosos mètodes de viticultura ecològica que garanteixen l’òptima qualitat del raïm d’on surten els nostres caves, tots de llarga criança.

Ex vite Vita, del cep ve la vida, ha estat el lema que ha acompanyat Llopart des dels seus orígens. Què significa?

Significa que el cep és la base d’un bon vi i és el que li dona vida. I l’hem convertit en el nostre lema perquè a Llopart donem molta importància al cep, que malauradament moltes vegades és el gran oblidat.

Entenc, doncs, que el respecte per la terra és una de les vostres màximes.

Exacte. I per aquest motiu apostem per la viticultura ecològica, que no és res més que tornar als orígens, heretar les formes de cultiu de l’agricultura tradicional. No utilitzem nutrients o productes fitosanitaris de síntesi, fet que ens permet obtenir un raïm sa. A més, està demostrat que les vinyes conreades de forma ecològica tenen molta més biodiversitat, amb moltes més espècies d’animals, vegetals i d’altres éssers vius  que, alhora, contribueixen a controlar i minimitzar els efectes de les plagues.

Com influeix la viticultura ecològica
en el producte final?

No només aconseguim un raïm més sa i, per tant, vins i caves de major qualitat. Sinó que respectant la terra obtenim caves únics, amb molta personalitat, que n’expressen la seva essència. En el nostre cas, és un detall molt important, perquè les nostres vinyes se situen
en una zona de muntanya, elevada, que ens diferencia de la resta de la plana penedesenca. Les seves condicions geològiques
i microclimàtiques ens permeten elaborar
caves singulars.

Diga’m un cava amb personalitat representatiu de Llopart?

L’Ex Vite. És l’essència de la terra transformada en un cava. Està elaborat amb xarel·lo procedent de vinyes de més de 70 anys i té més de 98 mesos de criança en ampolla.

Aquest ha estat un any de reconeixements per a Llopart. A més de rebre la Creu de Sant Jordi, molts dels vostres caves han estat distingits en concursos nacionals i internacionals, com els Premis Vinari o el certamen alemany Mundus Vini. També la prestigiosa guia Luxury Travel ha guardonat Llopart com a millor Experiència Enoturística del 2017. Quina valoració
en feu?

Evidentment, estem molt orgullosos d’haver recollit tots aquests premis, però per nosaltres el màxim reconeixement és la fidelització dels nostres clients, principalment el mercat català, on destinem el 70% de la nostra producció.

Ja fa anys que el debat que impera en el sector és la devaluació que ha experimentat el cava. Quina valoració en fa un celler que advoca per la qualitat?

En el sector del cava sembla que ens estem adonant que ens cal fer una forta tasca de posicionament del producte, si volem ser competitius. És cert que empreses com la nostra són una petita excepció i que, en general, el cava està una mica devaluat. És un producte de gran qualitat que, a vegades, no es veu correspost en el preu de venda al mercat. Dins el món del vi, els escumosos són els productes que estan experimentant un creixement més pronunciat a escala mundial. I està clar que, si fem les coses bé, tenim molt recorregut per endavant.

 

FER UN COMENTARI