Caos a Rodalies 2 Sud

0
322
Imatge d'arxiu d'un tren de Rodalies. Foto: ACN

Durant un mes circularan la meitat dels trens entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona per una avaria a les instal·lacions d’Adif a Gavà

Des de dimarts a primera hora del matí anar de Cunit, Segur de Calafell, Calafell, Cubelles, Vilanova i Sitges fins a Barcelona amb tren és el doble de complicat. I és que dilluns a les nou del vespre es va produir un incendi en un quadre de senyals a les instal·lacions d’Adif a Gavà i que des d’aleshores altera la circulació de trens a la línia R2 Sud. Ja el mateix dilluns centenars de persones es van quedar tancades entre dues i tres hores a diversos trens de Rodalies de la línia R2 Sud i en alguns regionals que connecten Tarragona i les terres de l’Ebre amb Barcelona.

Un mes sense horaris

Des de dimarts a primera hora del matí només circula un tren cada trenta minuts en el tram que va de Sant Vicenç de Calders a l’estació de França, passant per Vilanova i la Geltrú i malgrat l’anunci de Renfe de posar reforços puntuals i combois de màxima capacitat entre la capital del Garraf i Barcelona, el caos ferroviari a l’R2 ha desencadenat una onada de queixes d’usuaris retraient la manca d’informació i la lentitud dels trajectes i, alhora, un reguitzell de retrets i de demandes de dimissió de la ministra de Transports per part de diferents partits polítics.

Segons informava dimarts mateix el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Xavier Flores, la incidència a l’R2 sud és “greu” i la circulació de trens no tornarà a recuperar la normalitat fins d’aquí “tres o quatre setmanes”. Dimecres, per acabar-ho d’adobar, s’hi va sumar una nova avaria de senyalització entre les estacions de Sitges i Garraf.

El departament de Territori de la Generalitat va reforçar des de dimecres mateix el servei de bus entre Vilanova i la Geltrú, Sitges i Barcelona per pal·liar els efectes de l’avaria, i va anunciar que els reforços es mantindran fins que se solucioni l’afectació. En concret, hi ha tres busos addicionals des de Vilanova i la Geltrú a partir de dos quarts de set del matí per arribar a Barcelona, fent parada a Sitges. A més, la Generalitat ha obert un expedient informatiu a Renfe per conèixer l’operativa i els serveis alternatius que ofereix als afectats, i ha indicat que el reforç de busos el facturarà a la companyia ferroviària, alhora que el conseller de Territori, Juli Fernández, ha reclamat novament el traspàs íntegre de la gestió del servei de Rodalies a la Generalitat i els retreu que no hagin facilitat cap alternativa i remarca que ho ha hagut de fer la Generalitat.

Llamp o no llamp?

Un informe del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) concreta que no va caure cap llamp a Gavà ni tampoc al Baix Llobregat el dilluns, com va apuntar el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Xavier Flores, com a causa de l’incendi que va provocar l’avaria de l’R2 Sud. Segons dades de la Xarxa de Detecció de Descàrregues Elèctriques Atmosfèriques (XDDE) de l’SMC, les tempestes de l’1 de maig van produir llamps núvol-terra al Vallès Occidental, al Maresme i al nord del Barcelonès, però no van afectar el Baix Llobregat i, per tant, no es van detectar llamps al municipi de Gavà ni al voltant.

Després de reunir-se a porta tancada amb la Generalitat, el subdirector d’Operacions Nord-Est d’Adif, Alfonso Ruiz, ha reiterat que l’ens gestor d’infraestructures ferroviàries treballa amb la hipòtesi del llamp com a causa de l’incendi que va afectar el quadre del sistema de senyalització de l’R2 Sud i ha descartat que la causa hagi estat la manca d’inversió. Ruiz ha assegurat que una incidència com aquesta és “inoportuna” i “absolutament impossible per predir”.

Demandes de dimissió de la ministra

En una visita a Vilanova i la Geltrú, el president d’Esquerra, Oriol Junqueras, i la candidata republicana a l’alcaldia de Vilanova i la Geltrú, Olga Arnau, han denunciat la situació “caòtica” i “vergonyosa” de Rodalies i Mitja Distància. “El que tenim sobre la taula no és un problema d’un dia, és la cronificació d’un problema no resolt. Tot el territori està incomunicat per un transport que hauria de ser el més fiable i, ara per ara, no el tenim”, ha lamentat l’actual alcaldessa. Davant d’aquesta situació, els republicans han exigit la dimissió de la ministra de Transports i Mobilitat, Raquel Sánchez, per la seva “incapacitat” de gestió. “El govern espanyol no només és incapaç de resoldre el problema, sinó que cada dia l’agreuja més i més”, ha dit el president d’ERC, que retreu a Sánchez “les burles i rialles” davant les queixes sobre el servei, “com si afectar la vida de centenars de milers de persones que van a treballar, que van a estudiar o que van a rebre tractament mèdic, no fos important”.

Traspàs de competències

Finalment, Junqueras ha acusat el PSC-PSOE de “treure’s de sobre” la responsabilitat que li correspon en el finançament i en la modernització del servei i ha demanat, un cop més, el traspàs íntegre de competències: “Quan el govern de Catalunya exerceix les seves competències en l’àmbit ferroviari, tothom sap que funcionen infinitament millor”.

Per la seva banda, Junts per Catalunya ha demanat un “acord de país” amb Govern, alcaldes i agents econòmics i socials per denunciar l’estat de Rodalies, mentre que la CUP ha exigit també el traspàs “immediat” de Rodalies.

FER UN COMENTARI