Bach, Mozart, Beethoven, Txaikovski, Verdi, Vivaldi… A tothom se li acut algun nom, o uns quants, de grans compositors de clàssica de tots els temps, homes de música amb majúscules. Però… i compositores? Us en ve cap al cap? Tal vegada si sou de Vilanova teniu present el nom de Leonora Milà, vilanovina emèrita que ha portat les seves composicions arreu del món. Més noms? Cap? De cap època? Falten referents femenins.
Al Penedès tenim la sort de gaudir de la Camerata Penedès, una orquestra de cambra resident a l’Auditori Municipal de Vilafranca, que entre els seus objectius té el d’interpretar peces musicals compostes per dones. Perquè de compositores n’hi ha hagut sempre i n’hi ha moltes. Només cal donar una ullada al Mapa Interactiu de Creadores de la Història de la Música (https://svmusicology.com/), una pàgina web de Sakira Ventura, que té la finalitat de visibilitzar la figura de les dones que han estat o són compositores. Un mapa planetari que les situa al seu lloc d’origen i que en fa una breu biografia. N’hi ha milers de totes les èpoques, de tots els estils i de la majoria de països del món, sobretot d’Europa i dels Estats Units. De catalanes n’apareixen dinou, entre elles Leonora Milà; de valencianes, dinou més; i també hi ha dues mallorquines i una menorquina.
La història de la música clàssica és una branca més de la història de la societat patriarcal, en què al llarg dels temps l’home ha fet i desfet al seu antull, i la dona quedava en segon terme. En temps pretèrits, eren les societats benestants les que tenien accés a la música (més enllà de la música popular, de transmissió oral), i la dona, si tocava un instrument, ho havia de fer en l’espai privat, a casa, per plaer, mentre que la glòria dels escenaris era reservada per a ells.
Hi ha fins i tot casos paradigmàtics com els de Mendelsson i Schumann; dos cognoms coneguts de la història de la música, vinculats a un nom masculí que els precedeix, però que també en té un de femení que ha quedat amagat, tapat, invisibilitzat. Fanny Mendelssohn (1805-1847) era la germana gran de Félix Mendelssohn. Va escriure més de 460 obres musicals, la majoria per a piano, però en va publicar molt poques perquè el seu pare i el seu germà creien que una dona no havia de publicar música, i fins i tot algunes de les seves obres van ser publicades amb el nom del germà. Clara Schumann (1819-1896) va ser una altra de les grans compositores del romanticisme, però la majoria de les seves composicions són de quan era soltera, ja que en casar-se amb Robert Schumann va haver de limitar molt la seva dedicació a la composició per destinar el temps a tocar les peces del seu marit. Dues vides, les de Mendelssohn i Schumann, marcades per les restriccions derivades del fet de ser dones.
D’històries com aquestes n’hi ha a milers. Un altre cas, popularitzat per la pel·lícula holandesa La directora de l’orquestra (2018), de Maria Peters, està basada en la història d’Antonia Brico (1902-1989), que es va convertir en la primera dona que dirigia una orquestra important (la Filharmònica de Nova York, i prèviament també la Filharmònica de Berlín), però que per aconseguir-ho va haver de fer front prèviament a totes les convencions socials de l’època, pel fet de ser dona. A Brico se la va conèixer als anys 30 del segle passat per la seva determinació fins a assolir l’objectiu de posar-se al capdavant d’una agrupació simfònica de primer ordre, no sense abans haver de superar molts entrebancs. Fins i tot va crear una Orquestra Simfònica de Dones de Nova York. Prèviament al film abans citat, el biogràfic Antonia, a portrait of the woman va ser nominat als Oscar al millor documental de 1974.