Corpinnat arriba als 2,43 milions d’ampolles d’escumosos venudes

0
273

Cinc anys després del seu naixement, la marca de vins escumosos Corpinnat, nascuda a Sant Sadurní per sis caves petites i mitjanes i que actualment compta amb onze cellers de l’Alt Penedès, es consolida amb una facturació global de 25,89 milions d’euros (+12% en relació al 2021) i 2,43 milions d’ampolles comercialitzades (+5,7%). La marca la van fundar sis cellers, escindits de la DO Cava, de seguida va pujar a onze, però els fundadors temporalment van aturar les noves entrades. Ara estan disposats a ampliar el nombre de cellers Corpinnat.

Així s’ha donat a conèixer en la presentació de la memòria 2022 que s’ha fet aquest dilluns a Barcelona. Segons el president de Corpinnat, Ton Mata, i el seu vicepresident Xavier Nadal, “si avui Corpinnat s’ha guanyat un lloc i un respecte a nivell de tot el món és gràcies al compromís i l’esforç de tots i cadascun dels cellers que en formen part”. Mata ha admès, no obstant, que bona part del públic els categoritza encara com a cava: “No podem pretendre que la mentalitat del consumidor canviï tan ràpid, però som un vi d’alt nivell i el nom de la nostra marca segur que poc a poc arribarà al públic final”.

Entre les dades que han donat a conèixer hi ha el creixement dels criances de més de 30 mesos en un 84% i també una alça del 22% en les vendes de criances d’un mínim de 60 mesos. Aquesta és una de les principals característiques que diferencien els corpinnats d’altres escumosos i que han permès situar la marca penedesenca al capdamunt de la piràmide dels millors vins escumosos del món.

Les visites enoturístiques als seus cellers també van experimentat l’any passat un creixement notable (63%) i es van situar en xifres similars d’abans de la pandèmia (34.528 visites). Finalment, pel que fa a les dades d’exportació, aquest 2022 es van mantenir en un 19,4% d’ampolles, tot i que el nombre de noves destinacions es va ampliar amb set països més: Hondures, els Emirats Àrabs Units, Sèrbia, Indonèsia, Malta, Grècia i Xipre.

Una altra dada rellevant que han aportat és el nombre de viticultors externs que proveeixen de raïm alguns cellers de la marca, que l’any 2022 van créixer un 75%, en passar de 77 a 126. Aquest augment és fruit de la significativa disminució de la producció que estan patint les vinyes a causa de la sequera persistent. El reglament de Corpinnat permet els cellers emparats sota la marca comprar raïm a viticultors tercers a un preu mínim garantit, que l’any passat va ser de 0,75 euros/quilo. Donat que hi ha cellers que van superar amb escreix aquest import, el preu mitjà resultant de tot el raïm comprat a viticultors va ser de 0,89 euros/quilo. El preu mitjà (orientatiu) a què venen les seves ampolles el situen en els 18,55 euros.

D’altra banda, Mata i Nadal han exposat el malestar dels elaboradors pel fet d’haver quedat fora de les ajudes europees post covid pels cellers que fan vins de llarga criança. Estimen que els onze cellers de Corpinnat han deixat d’ingressar 400.000 euros pel fet de no ser una DO, “malgrat els requisits interns d’elaboració són dels més exigents de tota la Unió Europea”.

Pel que fa a les converses iniciades el 2019 amb Clàssic Penedès per crear una nova DO d’escumosos, des de Corpinnat han apuntat que aquestes negociacions s’han reprès recentment “després de quasi dos anys i mig aturades”, però han evitat donar-ne detalls.

 

 

FER UN COMENTARI