ACN.- Famílies d’alumnes de l’INS Can Puig de Sant Pere de Ribes denuncien públicament que el Departament d’Educació ha retirat bona part del suport d’especialistes de què disposaven els matriculats a un PFI (Programa de Formació i Inserció) adaptat a joves amb discapacitat. Es tracta d’un PFI que es va posar en marxa fa prop de deu anys com a prova pilot. Aquest curs forma 24 joves, dels quals nou tenen reconeguda una discapacitat superior al 66%. Les famílies relaten que l’any passat els atenien una vetlladora i un integrador social a jornada complerta, però aquest curs només disposen d’una vetlladora cinc hores setmanals. Exigeixen a Educació que els doti de més recursos per formar els joves i atendre les seves necessitats bàsiques.
Les famílies lamenten que aquest PFI d’Auxiliar de Comerç a Can Puig estigui plantejat com un programa específic adaptat a alumnes d’entre 16 i 21 anys amb necessitats educatives especials però que el Departament no hi assigni especialistes de suport per atendre els joves, especialment aquells amb un grau de discapacitat més elevat.
La mare d’una de les alumnes, Caterina Joan, assegura que la falta d’un integrador social o de més hores de vetlladora ha fet que aquest curs els joves no puguin fer la part pràctica del PFI, la qual es basa en muntar una parada al mercat setmanal de Sant Pere de Ribes. Joan diu que és “inviable” que un docent sol es responsabilitzi de tot el grup fora de l’institut.
“El mateix passa quan els joves necessiten anar al bany”, explica, tot destacant que els professors es veuen obligats a triar entre anar amb tot el grup al wc o bé abandonar la resta de nois i noies mentre acompanyen l’alumne que necessita suport. Les famílies avisen que la situació es repeteix en els casos que un dels joves té una crisi nerviosa i surt corrents de l’aula.
“Són situacions totalment negligents que no s’haurien de permetre”, ressalta aquesta mare, que lamenta que la falta d’especialistes de suport està comportant que els nanos no puguin assolir els objectius acadèmics marcats al PFI. Assegura que, més enllà de la lentitud en l’aprenentatge dels continguts del curs, hi ha famílies que també constaten un retrocés en l’estat emocional dels nois i noies.
Joan acusa el Departament d’Educació de “falta de previsió”. Recalca que es tracta d’alumnes amb pluridiscapacitats diagnosticades quan eren molt petits, de manera que any a any mantenen el mateix informe emès per la Generalitat a través de l’EAP (Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica). Es tracta de diagnòstics crònics i Joan diu no comprendre per quin motiu no reben l’atenció que l’EAP indica que necessiten.
Aquest divendres les famílies han mostrat el seu malestar davant la premsa en una compareixença compartida amb l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes i el Consell Comarcal del Garraf. Des del consistori, l’alcaldessa Abigail Garrido ha assegurat que l’alumnat de Can Puig necessita com a mínim dues vetlladores a jornada complerta per poder atendre l’alumnat amb necessitats més accentuades.
Garrido ha destacat que la situació que viuen aquest curs provoca un “estrés col·lectiu” tant als docents com als alumnes perquè no se senten atesos i això, diu, accentua el malestar de la resta de companys. “Demanem sensibilitat al Departament per trobar una solució immediata amb els reforços necessaris”, ha subratllat.
Al seu torn, la presidenta del Consell Comarcal del Garraf, Mònica Gallardo, ha retret a la Generalitat una manca de resposta a l’alumnat amb necessitats especials quan arriben a l’educació post obligatòria. “Sembla que tot siguin problemes un cop acaben l’ESO”, ha etzibat, i ha exigit al Departament que respongui les demandes “perquè cada dia que passa és un dia menys d’expectatives de futur per aquests joves”. Gallardo ha titllat de “fracàs” la falta de recursos per atendre aquest alumnat. Tant l’Ajuntament com el Consell Comarcal preveuen formalitzar aquestes reclamacions a través de l’enviament de comunicats a Educació.