Aquest diuemnge, el setè Most, Festival Internacional de Cinema del Vi i el Cava, organitzat pel Vinseum i Cine Club Vilafranca, ha tancat portes després de 10 dies de cinema i vi a diferents espais del Penedès i del Priorat que han acollit uns 5.300 espectadors, xifres que pràcticament repeteixen l’èxit de l’any anterior i que suposen una fita doble, tenint en compte les dificultats de programació i públic derivades del moment polític actual al país.
La sessió de cloenda ha comptat amb l’estrena a Catalunya de “Tierra firme”, de Carlos Marqués-Marcet, i la presència del director. Abans de la projecció, en una gala conduïda per l’actriu Anna Ycobalzeta, s’han entregat els dos Premis Most 2017 a dues institucions del cinema català: el periodista cinematogràfic Jaume Figueras i l’actor Francesc Orella. L’entrega de premis ha estat acompanyada de la dels films guanyadors d’enguany en les dues seccions competitives: Collita i Brot.
Premis Collita 2017
El palmarès de la secció Collita, de cinema centrat específicament en cultura vitivinícola, ha estat molt repartit, amb fins a 10 pel·lícules premiades. El jurat ha decidit concedir el Gran Premi, dotat de 1.000 euros, al film portuguès “Setembro a vida inteira”, d’Ana Sofia Fonseca. La pel·lícula és un retrat personal, en format documental, de la poc coneguda cultura del vi al país ibèric a través de les seves vinyes i qui les treballa.
El premi a Millor Treball de Ficció ha recaigut en “Soury”, de Christophe Switzer, curtmetratge francès sobre la relació d’un viticultor de la Provença i un refugiat sirià; mentre que el premi a Millor Treball Documental s’ha adjudicat, ex aequo, a “Decanted”, de Nicholas Kovacic, i “La guerre du vin”, de Sébastien Le Corre. El primer sobre les vinyes estatunidenques de Napa Valley i el segon sobre el conflicte agrari que va tenir lloc amb els viticultors del sud França durant els 60 i 70. El documental sobre l’explotació dels treballadors del vi a Sud-àfrica “Bitter Grapes”, de Tom Heinemann, s’ha alçat amb el premi Projecció Internacional.
El Premi Arrels, per la seva banda, que reconeix el millor treball lligat al territori, ha sigut per “L’aviador”, de Manel Cortés, curtmetratge sobre la tradicional celebració de la Festa de la Trepitjada del Raïm al barri de la Marina de Barcelona. El Premi al Millor Treball Promocional ha anat a parar a “Habitació 16”, de Pepe Camps Farran, i el Premi Vi Català, dotat amb 500 euros i que reconeix el treball audiovisual que millor expressa els valors dels vins de qualsevol de les 12 denominacions d’origen del país, ha tingut dos guanyadors: el documental “Les arrels”, de Xavier Moreno, d’un dinar d’amics al voltant del vi, i “Vermut Montseta”, d’Elisenda Trilla Ferré, sobre el procés d’elaboració artesanal d’aquest vermut. Finalment, el Premi Sostenibilitat ha sigut, també, per a dos films: “Vino e sostenibilità”, d’Emilio Suraci, i “Saving Wine” (Le vin en ebullition), de Philippe Prieto i Samuel Toutain.
Premis Brot
Durant la gala també s’ha fet entrega dels quatre premis de la secció Brot, que reuneix els millors curtmetratges de l’any de Catalunya, Espanya i del país convidat, Uruguai. El Premi del Jurat ha sigut per “Ni una sola línea”, de Víctor E. D. Somoza, comèdia sobre dues senyores i el seu pla secret, truncat per un cambrer insistent i pesat. La Menció Especial ha sigut per “Leni K”, d’Alberto Taibo Piñeiro, sobre l’estada castellana de la fotògrafa Leni Kastell l’any 1945. El Premi Jurat Jove, ha sigut per “Popoff”, de Domingo de Luis, també comèdia que retrata els habitants un poblet italià i la seva relació amb el cinema. Finalment el Premi del Públic-Domènech Vidal ha sigut pel curt de Javier Fesser “17 años juntos”, sobre la relació entre dues parelles de classes socials molt diferents.
Balanç molt positiu
El codirector del Most, Xavi Fornos, ha valorat molt positivament l’edició, qualificant-la d’“èxit absolut.” Fornos convé que, tot i la situació política a Catalunya, “el Most segueix convencent a la majoria dels públics, que han respost molt positivament”. “Això és la demostració de l’encert en la selecció de treballs escollits de Gran Reserva, Brot i Collita. Fornos considera, per altra banda, que “la novetat del país convidat ha sigut un èxit, gràcies en bona part als elaboradors i les institucions públiques que han vingut a representar aquest país a casa nostra”, fórmula que, creu s’ha de repetir de cara a futures edicions per a la internacionalització del festival.
L’altra codirector del festival, Manel Balaguer, constata que el Most té “una salut de ferro”. Balaguer ha avançat que l’organització té la intenció de fer un salt important de cara a futures edicions, creixent quant a “ressò i continguts” per a “seguir engrescant a la gent”.