El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, ha tancat la porta a les reivindicacions del pacte del Penedès Marítim, que exigeix la gratuïtat dels peatges de la C-32 pel veïnat del Garraf i el Baix Penedès i que també reclama una revisió del sistema tarifari del transport públic. En una reunió celebrada dijous al matí al Consell Comarcal del Baix Penedès, Calvet va refusar les dues propostes, emplaçant els alcaldes i alcaldesses, empresariat i plataformes veïnals a esperar-se a l’entrada en vigor de la vinyeta i de la T-Mobilitat. Per al conseller, aquestes dues mesures resoldran el “greuge intern” que pateixen les dues comarques. Les alcaldies, però, ja han advertit que no es conformen amb la resposta de la Generalitat i han assegurat que enduriran les seves reivindicacions fins que se’ls faci cas.
El Pacte del Penedès Marítim va néixer fa poques setmanes, en un context preelectoral i l’exigència que es resolgui ja un greuge que fa molts anys que dura. Quant a la resposta de Calvet fiant-ho tot al sistema de pagament d’autopistes de la vinyeta, cal dir que la seva implantació o no és competència del Govern central, no de la Generalitat, i que l’Estat mai ha dit que tingui intenció d’implantar-lo.
D’altra banda, la Plataforma C-32 No vull pagar, que fa anys que reivindica la gratuïtat del peatge de l’autopista Pau Casals, s’ha desmarcat del Pacte del Penedès Marítim perquè considera que les demandes que fan les alcaldies penedesenques al Departament són massa tèbies, i a més no els han deixat intervenir en l’elaboració del document: només els han demanat l’adhesió. La Plataforma reitera la seva aposta pel model de gestió públic a través d’una vinyeta, però amb mesures transitòries que solucionin els problemes existents fins que s’implementi, tal com es va comprometre a l’estiu del 2017 el conseller Josep Rull. La plataforma creu que amb bonificacions només per a residents no n’hi ha prou i recorda que al 2013 va presentar 8.000 firmes al Parlament demanant la gratuïtat universal de la barrera de Cubelles i una rebaixa molt significativa dels Túnels del Garraf, fins a un màxim de 2,5 euros per trajecte. També demana millores a la carretera de les costes del Garraf; i troba un “disbarat” les tarifes ferroviàries actuals.