El flamant conseller de Territori de la Generalitat Juli Fernández ha visitat aquest divendres al matí les obres de la carretera C-15 a l’altura de Vilafranca, i ha posat data a la fi dels treballs de desdoblaments per trams: a finals de l’any que. Acompanyat de diversos alcaldes del tram afectat de les obres a l’Alt Penedès, el conseller ha assegurat que l’Eix Diagonal “és la principal inversió viària que tenim en marxa el Govern de la Generalitat a Catalunya”, i que el seu objectiu genèric és “fer la vida de la gent més fàcil”. Més concretament, l’objectiu és reduir el risc d’accidents fent desdoblaments parcials i col·locant una mitjana de formigó que separi els dos sentits de circulació i que eviti els xocs frontals, que són els causants del 50% dels accidents mortals. El seu objectiu final és evitar un de cada tres accidents de carretera. La inversió total serà de 67 milions d’euros.
L’alcalde de Vilafranca Pere Regull va aprofitar la visita per formular dues peticions, totes dues acceptades d’immediat: que ja que les obres es fan per trams, anar obrint els que es vagin acabant sense esperar al final per obrir tota la carretera, amb la qual cosa s’evitaran alguns “col·lapses” que hi ha ara, i millorar la “senyalització de les línies, que en alguns trans hi ha una acumulació de línies que fins i tot els cotxes automàtics no diferencien i poden anar a l’altra banda”. Val a dir que aquesta mateixa setmana, després de la visita del conseller, diumenge i dimecres hi va haver sengles accidents a l’Eix Diagonal, els dos entre Sant Quintí i Mediona, el darrer dels quals amb una víctima mortal.
El director general de Mobilitat, David Prat, ha argumentat que el desdoblament de la C-15 és necessari ja que des que es va convertir l’antiga carretera comarcal en Eix Diagonal, el 2011, el trànsit hi ha crescut exponencialment, no només per a ús intern de les comarques del Garraf, Alt Penedès, Anoia i Bages, sinó també com a accés ràpid des de la Catalunya central cap al Penedès i Tarragona. L’any abans de la covid es van registrar el pas de 27.000 vehicles diaris entre Vilafranca i Vilanova, i entre 13.000 i 17.000 entre Vilafranca i Igualada, amb 22.000 entre la Torre de Claramunt i Igualada.
Prat va explicar que “l’única manera d’evitar xocs frontals és posar una barrera de formigó al mig per separar els dos sentits de circulació”, i és el que s’hi està fent, amb un tercer carril entre Vilafranca i Cabrera (alternant-lo al 50% en cada sentit de circulació); entre Cabrera i la Torre no hi haurà tercer carril, atesos els viaductes, túnels i cruïlles existents, que ho fan complicat i car; i de la Torre a Igualada serà una autovia de quatre carrils. Actualment, el tram on els treballs estan més avançats és el de Sant Pere de Riudebitlles a Cabrera (66%), seguit del de la Granada a Sant Pere (42%), el de la Torre a Igualada (12%) i al gener es preveu iniciar el tram de Capellades.
El director general també ha avançat que hi ha un pla per arranjar el vial lateral de la C-15, el de l’antiga carretera comarcal, per donar-hi prioritat a vianants, ciclistes i tractors, i que els vehicles hi puguin accedir però sense prioritat de pas.