El Festival Internacional de Música Popular i Tradicional (FIMPT) ha tornat aquest cap de setmana a Vilanova i la Geltrú i més de 3000 persones han assistit al total de deu concerts que s’havien programat. La 40a edició del festival la van obrir el divendres al vespre Maria del Mar Bonet i Quico Pi de la Serra, dues llegendes de la cançó catalana, que van interpretar temes clàssics dels seus respectius repertoris. Prèviament a aquesta actuació, en l’espai de la FIMTeca, Clara Fuentes va transmetre la seva passió pel flamenc fusió i els ritmes llatinoamericans. La formació que lidera aquesta vilanovina, La Reina del Tianguis, va marcar els primers compassos del festival, just després que Liliana Galvany i Marçal Ramon protagonitzessin l’obertura habitual amb una versió d’El Passeig del Carme de Pere Tàpias. El punt final del divendres, ja de matinada, el va posar Che Sudaka, trio de músics argentins i colombians establert a Barcelona, que va posar el públic dempeus amb la seva barreja de ritmes llatins.
La jornada central de dissabte va començar al migdia a l’espai de la FIMPTeca amb la poesia i música d’arrel de La Companyia Minimíssima –guanyadora del concurs Sons de la Mediterrània de 2019–, en diàleg amb la dansa i poesia visual de Lali Mateu, mentre que a la tarda va ser el torn dels vilanovins Umeboshi Soul, que van oferir un repertori de boleros, bossa nova, jazz i havaneres. A l’escenari principal, els valencians Laura Esparza i Carlos Esteban, guanyadors del Sons de la Mediterrània de 2020, van presentar el seu disc Mare Natura. El gran concert de dissabte el va protagonitzar la Companyia Elèctrica Dharma, que va regnar a l’escenari de la Plaça del Port amb un concert que va fer bategar el públic. Aquesta banda, a punt de celebrar mig segle de vida, va demostrar la solidesa de la veterania davant d’un públic fidel. La matinada va acabar amb la sonoritat encomanadissa d’El Diluvi, amb un folk modern que fusionen amb cúmbia, reggae, rumba i música tradicional valenciana.
Per la clausura del festival, aquest diumenge a la nit, s’havia programat un sentit homenatge a Jordi Fàbregas, ànima del Tradicionàrius, mort recentment. Almanac, 40 anys ha recordat aquell primer disc de La Murga de 1981 que el mateix Fàbregas va voler recuperar i reinterpretar amb esperit renovat amb músics veterans i novells. Els Ministrers de Vilanova han afegit l’accent local al recital. La tarda havia començat amb Gaizca Project, una suma de talents que mescla la música tradicional i popular gallega, basca i catalana des d’una perspectiva contemporània.
Tots els concerts del FIMPT s’han fet amb les mesures sanitàries que marca la pandèmia. El recinte es va dividir en dos espais: per una banda, l’escenari principal, on el públic amb la mascareta posada estava assegut, amb un màxim de 800 persones, mentre que en els concerts amb menys de 500 persones hi havia espai per estar dempeus; de l’altra, la FIMTeca, amb un escenari molt més reduït, i zona gastronòmica, on la gent podia seure amb distància i beure o menjar. Tots els beneficis del festival es destinaran a l’Economat de Vilanova i la Geltrú.