Aquest matí representants del Centre d’Interpretació de la Malvasia de Sitges, del Centre d’Interpretació del Cava La Fassina de Sant Sadurní, del VINSEUM de Vilafranca, de la DO Vinífera d’Avinyonet i del Museu d’Arqueologia de Catalunya-Olèrdola han presentat el Viquet, una nova proposta turística que ofereix la possibilitat de visitar els cinc equipaments impulsors a un preu fix.
Xavier Fornos, director del VINSEUM, explicava que el Viquet és “un nou producte turístic d’interior, que per les seves característiques és únic i pioner i només es pot fer al Penedès, on la cultura i la tradició vitivinícoles són tan importants”. El Viquet és un pack turístic que ofereix la visita dels cinc centres dedicats als orígens de la vinya, el vi i el cava a un preu fix de 15 euros, i que té una durada d’un any. Així, a partir de la primera visita (es pot començar pel centre que es vulgui) l’usuari disposarà d’un any per visitar la resta d’equipaments.
Alba Gràcia, responsable del Centre d’Interpretació de la Malvasia de Sitges, explicava que s’ha comptat amb la feina de l’estudi Ladyssenyadora per construir “una imatge fresca, que combini el contingut i la imatge des del nom de la proposta fins al seu logotip i difusió”. La imatge del Viquet s’inspira en els antics tiquets de metro de Nova York, cosa que queda palesa en la tipografia i en els acabats troquelats del fulletó informatiu. A més, l’estudi de disseny ha transformat la lletra “Q” del Viquet en el número 5, i ha acompanyat els fulletons amb el claim Els orígens del vi i la vinya. Arqueologia, cava, història, malvasia, vi, museus, exposant els elements principals que s’han unit en aquesta proposta turística de proximitat.
Els fulletons, que s’entreguen a tothom que compri el Viquet, compten amb un apartat on cadascun dels equipaments ha de posar un segell cada vegada que els usuaris els visitin; i quan una persona hagi fet la visita als cinc establiments obtindrà una ampolla de vi o de cava i descomptes en les activitats dels diferents museus i instal·lacions.
Per Gràcia, la clau d’questa proposta és que és transversal, molt atractiva per a famílies i per a un públic més jove d’amants del vi, i a més és resultat “del treball conjunt dels cinc establiments diferents que es posen d’acord per primera vegada per impulsar una proposta comuna per fer territori”.
La regidora de l’Ajuntament d’Avinyonet, Núria Catà, comentava que el Viquet “fomenta els nexes d’unió entre municipis per explicar plegats què és i com és el nostre territori”, i Ton Amat, regidor de l’Ajuntament de Sant Sadurní, afegia que la proposta “remarca la força d’un territori amb 3.000 anys d’història vitivinícola i demostra que, quan administracions i personal tècnic volem tirar una iniciativa endavant, ho fem: el Penedès serà si treballem junts”.
En aquesta línia, l’alcalde d’Olèrdola Lucas Ramírez apuntava que cal potenciar el turisme local: “a Olèrdola tenim un castell que és una joia de la història a Catalunya, i hem de donar-li més valor. També cal que valorem la tasca dels pagesos i el producte que surt de la nostra terra, ja que sovint anem a conèixer indrets més llunyans i ens perdem el patrimoni de casa”.
Finalment, la regidora de Turisme de l’Ajuntament de Vilafranca, Dolors Rius, comentava que el Viquet servirà per donar a conèixer les activitats, patrimoni i experiències turístiques dels cinc municipis que s’hi involucren, més enllà dels museus i cellers.
Els Viquets es poden trobar de manera física als cinc equipaments que en formen part i també es poden adquirir a les seves respectives pàgines web.