L’Eix Ferroviari Transversal, projectat i aprovat per la Generalitat fa 14 anys, podria desencallar-se l’any vinent. Després d’anys tancat en un calaix, l’associació Pro vegueria Penedès ha dedicat bona part d’aquest 2024 a donar-lo a conèixer i activar diferents agents del país per pressionar a la Generalitat perquè entomi de nou aquest nou traçat que planeja unir Lleida amb Girona pel centre del país, passant per Igualada i fent un ramal entre la capital de l’Anoia fins a Martorell per enllaçar allà amb la línia que va a Barcelona. I és que, tal com han apuntat els membres de l’associació, després de reunir-se amb Manel Nadal, Secretari de Mobilitat de la Generalitat, per demanar-li activar de nou el projecte, aquest els ha anunciat que proposarà que els pressupostos de la Generalitat del 2025 incloguin una partida per redactar el Projecte Constructiu de l’Eix Ferroviari Transversal. Si aquesta promesa es compleix, el projecte podria estar redactat en un termini d’un any i mig. Com que el Pla Director de l’Eix i la reserva de sòl ja estan fetes des de fa 14 anys, amb tots aquests documents la Generalitat podria ja asseure’s amb el govern central per defensar la necessitat de tirar endavant aquesta nova infraestructura ferroviària.
Aquest 2024 l’associació Pro vegueria Penedès ha concentrat bona part dels esforços en donar a conèixer l’Eix Ferroviari Transversal (EFT), que serviria tant per transportar mercaderies com passatgers i descongestionaria totes les línies ferroviàries que transcorren pel litoral. A banda del Secretari de Mobilitat, del setembre ençà l’associació s’ha reunit amb els alcaldes d’Igualada, Vilafranca i el Vendrell (amb el de Vilanova tenen previst fer-ho en les setmanes vinents) per fer-los extensiva la proposta, així com amb els batlles de Tarragona, Lleida i Girona, a més de representants d’entitats empresarials de diferents comarques i demarcacions. “Hem comprovat com hi ha un consens absolut al voltant de l’Eix. No hem parlat amb ningú que no vegi la proposta amb bons ulls, tant des de les Terres de Lleida, que necessiten reforçar l’espai econòmic perquè Aragó està acaparant molt teixit industrial, com el del mateix Ajuntament de Tarragona, que veu que un 70% de les mercaderies perilloses que vénen del centre de la península ara passen per la seva ciutat”.
Des de Pro vegueria Penedès apunten que construir l’Eix Ferroviari Transversal suposaria una inversió d’uns 7.000 milions d’euros i ells proposen construir-lo en dues fases, una primera que uneixi Lleida amb Igualada i Martorell, i una segona d’Igualada a Girona. La tasca que ara es proposen és reunir-se amb el Secretari de Territori de la Generalitat, responsable de la redacció del Pla Territorial del Penedès, donat que aquest contempla com a alternativa provisional el pas del Tercer Fil paral·lel a la R4: “Ara ens toca treballar perquè des de Territori no contemplin aquesta alternativa i el pla s’aprovi inicialment sense aquesta línia paral·lela”, comenta Jordi Cuyàs, president de l’associació. L’aprovació del Pla Territorial del Penedès es calcula que es produirà abans de l’estiu de 2025.
L’EFT, indiquen des de Pro vegueria Penedès, és una infraestructura del país necessària “per trencar amb la dinàmica de posar tots els serveis a prop de la costa de Tarragona a Girona, amb centre a Barcelona” i suposaria descongestionar tot el sistema ferroviari que transcorre pel litoral, alliberant la circulació de trens de mercaderies en benefici dels de passatgers.