Aquesta setmana Jaume Rafecas, síndic de Greuges de Vilafranca, ha presentat al ple municipal el seu informe referent al 2020. I, com el 2019, ha fet arribar a les regidores i els regidors de la corporació el seu malestar per la lentitud de resposta de l’Ajuntament a les seves demandes: “Considero la meva feina de síndic interessant i productiva, necessària i positiva. Però estic molt cansat”, els va etzibar. “L’any passat vaig plantejar clarament que l’Equip de govern podria i hauria de facilitar molt més la tasca de la Sindicatura, que no seria altra cosa que propiciar una solució més senzilla i ràpida dels conflictes que alguns ciutadans tenen amb l’Ajuntament, que –no ho oblidem– moltes vegades estan carregats de raó.
Rafecas va explicar que, més enllà de bones paraules, el govern no pren les decisions ni actua de la manera convenient per resoldre les consultes: “Necessito una resposta política efectiva i real que faci creïble que es vol millorar de debò la situació i que constati que l’existència de la Sindicatura Municipal de Greuges és una aposta decidida i sincera de l’Ajuntament, no una instància formal més o menys decorativa”.
Malgrat el malestar palès, Jaume Rafecas va indicar que ha baixat la xifra de casos acumulats pendents de resoldre: 7 el 2018, 18 el 2019, 35 el 2020 i 18 el 2021, cosa que atribueix “a la insistència constant, sistemàtica i tossuda d’aquesta Sindicatura”. Un dels àmbits on s’ha aconseguit un desbloqueig rellevant ha estat en el departament de Responsabilitat Patrimonial.
66 expedients estudiats
En la seva intervenció, el síndic de Greuges de Vilafranca va destacar la disminució de queixes al voltant de l’àrea de Serveis Socials i va felicitar el regidor pertinent per “la bona gestió”, igual que el cap de la Policia Local per la seva bona disposició envers la Sindicatura.
Pel que fa al nombre de consultes rebudes el 2020, la Sindicatura en va rebre 67 que, sumats amb els expedients oberts d’anys anteriors, sumen 133 casos. En total se n’han estudiat 66. Els més nombrosos han estat per a Alcaldia i Policia Local (15), seguits de Serveis Centrals i Hisenda (14), Serveis Urbanístics (8) i Benestar Social (8).