A principis del curs 2015-16 es va detectar que un 8% dels alumnes de secundària obligatòria escolaritzats al Vendrell no assistia a classe de manera regular. Parlem de 135 d’un total de 1.600 alumnes d’entre 12 i 16 anys. Gràcies al treball coordinat entre ajuntament, escoles, famílies, Serveis Socials, Policia i Mossos es va aconseguir reduir el percentatge d’absentisme al 3%. Tot i la millora, al finalitzar el curs encara hi havia 65 alumnes que no acudien a escola amb regularitat.
Per combatre aquesta problemàtica, l’Ajuntament del Vendrell ha posat en marxa una campanya que té per objectiu sensibilitzar i informar les famílies sobre la importància d’anar a escola. Rosario Teluler, tècnica d’ensenyament, insisteix que “l’educació és una eina clau per desenvolupar la personalitat d’un adolescent i preparar-lo per al futur” i recorda que “la llei penalitza els pares que no tenen cura que els seus fills assisteixin a classe”.
De fet, el curs passat, el consistori vendrellenc va portar tres casos d’absentisme escolar a la Fiscalia de Menors. I és que, segons Teluler, “tot i que la majoria de famílies adopten una actitud col·laborativa, n’hi ha d’altres que hi són més reticents, transmeten una certa permissivitat, no donen importància a l’educació i no saben posar límits als seus fills”. Normalment es tracta “de famílies desestructurades i amb problemes econòmics”, afegeix. Trucar a la porta de la Fiscalia és la darrera de les opcions, explica Teluler, que assegura que “només hi acudim quan ja hem esgotat tots els recursos, quan les famílies no responen les trucades, no assisteixen a les entrevistes i l’absentisme s’agreuja”. “No podem obviar aquestes situacions perquè estem posant en risc el futur del menor”, sentència.
Bullying a les aules
A part de prevenir i fer seguiment dels casos, un dels principals objectius del programa d’atenció a l’absentisme és investigar els motius que porten als adolescents a no assistir a classe. Tot i que la majoria s’associen a la desmotivació del propi alumne i a la falta de suport a l’ensenyament per part de la família, també s’apunta com a possible causa l’assetjament físic, verbal o psicològic que es produeix entre escolars, conegut com a bullying.
Per a detectar-ne els possibles casos, l’abril de l’any passat es va posar en marxa el projecte anomenat “Prou Bullying al Vendrell”, consistent a facilitar una línia telefònica amb aplicatiu de WhatsApp a qualsevol persona en situació d’assetjament.
En cinc mesos, s’han atès 13 casos al municipi. Segons explica Clàudia Vinyals, responsable del projecte, “normalment són els pares i mares qui hi recorren preocupats perquè els seus fills no són acceptats dins l’aula, han patit una baixada d’autoestima i, en conseqüència, del rendiment escolar”. La gran majoria no s’atreveixen a informar el centre de la problemàtica per por que hi hagi represàlies. Només dos han presentat denúncia als Mossos d’Esquadra i altres dos, amb prescripció mèdica, han requerit un tutor per continuar els seus estudis a casa.
Vinyals ha avançat que el principal objectiu d’aquest primer trimestre serà reunir-se amb els instituts per crear sinergies comunicatives i dibuixar estratègies comunes per prevenir l’assetjament a l’aula.