L’Ajuntament segueix preparant els carrers de la ciutat per donar prioritat a vianants i ciclistes, en detriment de la circulació rodada. La mesura més polèmica, la conversió de la ronda Ibèrica a carril únic en cada sentit de circulació, que té defensors i detractors, podria ser reversible a partir del setembre, quan passi “la prova de foc” amb l’obertura de les escoles, però el regidor de Mobilitat, Antoni Palacios, creu que no caldrà: “Si ho fem és perquè hi creiem, els tècnics diuen que funcionarà”. Afegeix que “hem canviat velocitat per fluïdesa i seguretat”, però reduir el límit de velocitat a 30 km/h assegura que no fa més lent el trajecte. Segons els estudis fets, “es va més a poc a poc però sense parar, contínuament, i es triga el mateix temps”. També afirma que “falta molt perquè es col·lapsi”. En cas que el temps li doni la raó, l’Ajuntament obrirà un procés per decidir si els carrils que ara són aparcaments (86 places) i arrambadors (sis de 105 metres) s’han de convertir en vorera, carril de serveis o altres usos.
50% de multes per excés de velocitat
Per treure trànsit del nucli urbà, les mesures que es van implantant són moltes. 30 km/h de velocitat màxima, amb alguns carrers a 20 km/h (el regidor Palacios explica que “el 50% de les infraccions de trànsit a la ciutat són per excés de velocitat”); canvis de sentit per evitar poder creuar la ciutat en línia recta (per exemple, al carrer Santa Eulàlia o a un tram de Codonyat); més carrils bici (pròximament es farà el de rambla Samà, en direcció sud, i en un tram de Francesc Macià, en sentit oest; també hi ha 465 metres de carril bici nous a la ronda Ibèrica, que donen continuïtat als trams existents prèviament); més espais de càrrega i descàrrega a la rambla Samà, davant l’institut Joaquim Mir i ben aviat als carrers Lleida, Llibertat, Unió…; i reducció del 70% de places d’estacionament, amb 260 places menys al Centre, que s’han transformat en espais per a vianants i bicicletes; prioritat invertida (per a vianants i bicis) en 53 carrers.
En resum, Palacios diu que “volem menys emissions a la ciutat” i es duen a terme accions “que s’estan implementant arreu del món, i en alguns llocs quedaran per sempre, d’ampliació de voreres i carrils bici”.
Prohibit el bany al mar
Actualment, banyar-se al mar està prohibit, i si dilluns s’aprova que el Garraf entri a la fase 2 de desconfinament, seguirà igualment prohibit, encara que en altres municipis ho permetin. L’alcaldessa Olga Arnau explica que no es permetrà “prendre el sol ni banyar-se fins a la fase 3, quan el servei de socorrisme i neteja i desinfecció de dutxes i lavabos” estigui actiu, en principi a mitjan mes de juny. Actualment s’estan muntant els “xiringuitos” (que en cas d’omplir-se podran créixer sobre la sorra de manera excepcional), passeres i abalisament. No es parcel·larà la platja, ni hi haurà restriccions d’accés, però sí que l’Ajuntament controlarà si estan molt o poc plenes, i recomanarà per via web, app o telegram les platges on es recomana anar o no anar.
D’altra banda, com l’estiu de l’any passat, hi haurà zones blaves i verdes d’estacionament, però no bus llançadora des de la ronda Europa, ja que l’Ajuntament prioritza destinar els recursos a accions relacionades amb la covid-19. I també al barri de Mar, el mercadal reobrirà un cop entrats a la fase 2 de desconfinament, però reubicat al parc de Baix a Mar, per poder garantir el distanciament entre persones i no haver de reduir el 30% el nombre de parades.