La connectivitat entre les vegueries del Penedès i del Camp de Tarragona no està a l’alçada de la demanda existent ni de les potencialitats futures dels dos territoris. Replantejar el servei de les Rodalies de Tarragona és una obligació si volem impulsar els nostres territoris. La RT1 i la RT2 haurien de ser unes línies de rodalies pensades amb més ambició de transport i més competitives.
Al mateix temps, hauríem de poder plantejar una bona combinació amb l’estació del Camp de Tarragona, que té vocació de ser un referent, però no ho és. Ha de ser una estació intermodal, més realista i menys futurible que l’estació del sud de l’aeroport. Concretament, estem parlant de plantejar la construcció d’un baixador d’Alta Velocitat a Vilafranca, on la gent del Penedès i del sud de l’àrea metropolitana de Barcelona poguessin tenir accés a l’alta velocitat. No tant pensant en els serveis de l’AVE en la seva totalitat, però sí amb els d’alta velocitat, inter city i regionals. La inversió en la construcció d’aquest baixador és fàcilment amortitzable.
Si es pogués recuperar la línia Reus-Roda pel tràfic de passatgers, es podria plantejar un servei de Rodalies que connectés el baixador de Vilafranca AV amb la capital del Baix Camp passant per Sant Vicenç de Calders, estació central d’intercanvi, l’estació del Camp de Tarragona.
D’altra banda, es podria transformar l’itinerari entre Reus i Vilanova, passant per Tarragona i Sant Vicenç de Calders. El fet que els Euromeds ja no circulin per la línia d’ample ibèric allibera “surcos” per plantejar aquest servei. Connectar Vilanova, Vilafranca, Calafell, Cunit, el Vendrell amb Reus, Tarragona, Torredembarra i l’Estació del Camp de Tarragona ens faria fer un salt qualitatiu a la nostra mobilitat i a les nostres vides.
Entre el Camp de Tarragona i el Penedès sumem vora el milió de persones. Un gruix important al qual no se li pot negar un òptim i competitiu servei de ferrocarril. Les institucions i la societat civil del sud de Catalunya hauríem de fer un front unitari per defensar un ferrocarril digne al nostre territori.
Jaume Casañas
Cunit