Després d’anys treballant-hi, finalment l’Ajuntament de Vilafranca ha anunciat la construcció d’un carril bici que sortirà des de la rotonda de l’avinguda de Tarragona amb l’avinguda del Vendrell i anirà fins a la depuradora d’aigües residuals, al límit del terme municipal amb Santa Margarida i els Monjos i que servirà per unir la vila amb els polígons i, en un futur, enllaçar amb el municipi veí. Les obres està previst que s’iniciïn a principis de 2021 i a final d’any estiguin acabades.
El projecte, amb un pressupost global d’1.640.000 euros, s’ha dividit en dos trams. El primer, amb un pressupost d’1.249.000 euros, compta amb una subvenció del 73% del pla de polígons de la Diputació de Barcelona, mentre que el segon està pressupostat per 391.000 euros i està finançant amb un 30% pels fons europeus FEDER. El primer tram es calcula que es construirà en deu mesos i té una longitud d’uns dos quilòmetres que aniran des de l’avinguda del Vendrell fins a l’hotel Alir Penedès.
L’execució dels treballs pot ser simultània en els dos trams. El regidor d’Urbanisme, Francisco Romero, ha explicat que el projecte preveu un carril segregat de la resta del vial, amb paviment diferenciat, mantenint l’arbrat existent i amb enllumenat tipus led. El projecte contempla superar amb seguretat les dues vies d’altes capacitats existents, la variant de l’N-340 i l’Autopista AP7. “En el primer cas s’aprofitarà el túnel existent al c/ Calafell i el segon cas es farà un túnel soterrat a la rotonda de sortida de l’autopista a l’alçada de la depuradora. També es preveu la creació d’una àrea de descans”, ha detallat Romero, que ha anunciat que l’Ajuntament dels Monjos també té en marxa el projecte per unir aquest carril-bici fins al seu nucli urbà a partir del seu terme municipal.
Per la seva banda, el regidor de Promoció Econòmica, Joan Manel Montfort, ha destacat la transversalitat del projecte, que vincula urbanisme, medi ambient, mobilitat i promoció econòmica i l’aposta per la mobilitat sostenible que suposa “crear una connexió segura per a vianants i bicicletes des del nucli urbà fins al Centre Àgora passant per 5 polígons industrials, 4 de Vilafranca i un d’Olèrdola, amb un volum d’unes 200 empreses i uns 2.000 treballadors”. Montfort ha afirmat que només que un 10% dels 4.000 desplaçaments que hi ha cap aquests polígons entre Vilafranca i els Monjos fossin en bicicleta, s’evitaria emetre 30 tones de C02 a l’atmosfera cada any. El regidor també n’ha ressaltat la millora de l’accessibilitat que suposarà el projecte per a les empreses amb façana a l’avinguda de Tarragona, allargant el teixit comercial de la ciutat.
Al seu torn, l’alcalde Pere Regull també ha destacat del projecte la modernització que suposarà pels polígons industrials, que és fonamental “per lluitar contra la marxa d’empreses que estem vivint”. L’alcalde també ha incidit en el canvi d’imatge que suposarà per a una de les entrades a Vilafranca. “Serà un espai humanitzat i amb vida i una millora visual evident”, ha comentat.