Arriba el fred i a Vilanova, a la tardor, és temps de fira. Dimarts es va presentar als jardins del Museu Casa Papiol la Fira de Novembre d’enguany. Un certamen que l’any passat va moure un volem econòmic de sis milions d’euros i per la qual hi van passar 80.000 persones, segons va recordar l’alcaldessa Neus Lloveras, per qui Vilanova “és una de les grans desconegudes entre les ciutats mitjanes de Catalunya” i que vol que la Fira continuï sent el seu millor “aparador”, no només empresarial, sinó de ciutat.
Efectivament, el regidor de Promoció de la Ciutat Jordi Medina explica que la Fira “exposa què és Vilanova i la Geltrú, no només en l’àmbit econòmic”, ja que les activitats lúdiques i culturals programades són múltiples (trobada de puntaires, castells, globus aerostàtic, fira del col·leccionisme, portes obertes als museus…).
L’arrencada serà dijous de la setmana que ve amb el Pòrtic de la Fira, que organitza la FEGP, a les 7 de la tarda al Museu Víctor Balaguer, enguany amb l’economista Oriol Amat. L’endemà al migdia serà la inauguració oficial amb la consellera d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, Àngels Chacón, i a partir d’aquí hi haurà tota l’activitat firal habitual.
Els espais de la Fira són els ja coneguts, però la distribució varia sensiblement. A la rambla Principal hi haurà l’automoció (que arribarà fins a la plaça de les Neus) i els estands de promoció comercial, mentre que a la rambla de la Pau seguirà la promoció comercial, les parades alimentàries i el segon dels escenaris (l’escenari principal serà al Parc de Baix a Mar, al costat dels espais d’artesania, nàutica, entitats i el Saló del Carnaval); la Geltrú acollirà per tercer any l’espai enogastronòmic i la plaça de la Vila s’ha reservat en aquesta ocasió com a punt neuràlgic de l’economia vilanovina: hi seran Viu Comerç, Menja’t Vilanova, Node Garraf, l’Estació Nàutica, la FEGP, la UPC i l’estand institucional de l’Ajuntament on es presentarà la nova marca turística de la ciutat, el papa turístic i l’app de Vilanova. En total seran 193 expositors (98 dels quals, de Vilanova) i 222 estands i carpes repartits per Vilanova.
Joan Ignasi Gómez va explicar que el quart Saló del Carnaval destinarà l’estand als 30 anys de la Federació d’Associacions de Carnaval i que les ponències de dissabte a la tarda al Foment Vilanoví giraran al voltant del sentit que pot tenir aquesta festa, la sàtira, la crítica, la transgressió, al segle XXI; hi participaran el sociòleg Salvador Cardús i l’antropòleg Manuel Delgado, entre altres.
Isidre Also (gerent de la FEGP) es va congratular que introduir de la indústria a la Fira l’any passat s’hagi consolidat enguany, en passar dels onze expositors de 2017 a catorze enguany, i amb el trasllat de l’estand a la plaça de la Vila, on hi haurà el gruix de l’activitat econòmica. Hi haurà firmes tecnològiques, manufactureres…
Viu Comerç tindrà 17 estands a la plaça de la Vila, donarà informació de la campanya comercial nadalenca i organitza un concurs a través de les xarxes socials amb el qual, qui compri a establiments de l’associació comercial durant la fira, entrarà en el sorteig d’un viatge a Mallorca per a dues persones.
A l’estand compartit amb l’Àrea d’Empresa de l’Ajuntament, la UPC hi donarà a conèixer els estudis de grau, màsters i recerca que ofereix, així com la relació de la universitat amb el món empresarial.
L’Estació Nàutica donarà visibilitat a l’oferta turística dels seus socis amb uns plafons sota dues carpes (i vuit empreses presents) i l’organització de tres activitats: una exhibició de còctels, un tast de vins del Garraf i un mostreig de pitch & putt.
Finalment, al Castell de la Geltrú el Temps de Vi, Menja’t i el Gremi de Restauració de la ciutat hi oferiran una dotzena d’activitats en format més minimalista, relacionades amb el bon menjar i el bon veure, amb música en directe i la novetat de la presència de cerveses artesanes.