Les vendes de vi a Catalunya van caure un 9,5% l’any 2020 en comparació a l’exercici anterior. Dimecres l’Institut Català de la Vinya i el Vi (Incavi) va presentar les dades de producció i consum de vi català del 2020. Tal com va indicar de bon principi el director general de l’entitat, Salvador Puig, l’any passat va estar marcat per la covid i “per una de les pitjors plagues de míldiu que es recorden”. Tot plegat ha marcat un any “absolutament atípic”, alhora que vaticinava que aquest 2021 “no s’acabaran els problemes”. Així i tot, per Puig el sector del vi català segueix sent resilient i confia que la pròxima temporada no pateixi afectacions pel míldiu.
Quant a la producció de raïm, la verema del 2020 van collir-se 311,2 milions de quilos de raïm, un 27,6% menys que en la campanya anterior. En comparació amb la mitjana dels darrers sis anys, la caiguda va ser del 22,4%.
La plaga de míldiu va afectar especialment les vinyes de cultiu ecològic. Això explica per què la DO Penedès és la tercera denominació on més va caure la producció de raïm (-43,3%), situant-se quinze punts per sobre de la mitjana (-27.6%).
Caiguda de les vendes
de vi tranquil
Respecte al consum de vi tranquil a l’Estat espanyol, el 2020 es va vendre un 11,7% menys que l’any anterior. Tot i que les vendes en el sector alimentació es van incrementar un 10,7%, no van poder amortir la caiguda de les vendes en hostaleria, que van baixar un 41,6% entre desembre de 2019 i novembre de 2020. L’informe posa en relleu que en els vins amb denominació d’origen la caiguda de les vendes ha estat menor.
La tendència de vendes a Catalunya ha estat similar que la de l’Estat espanyol. D’aquesta manera, l’any 2020 es va vendre un 10,5% menys que el 2019. En el sector de l’hostaleria, les vendes van baixar un 46,1%, mentre que al canal d’alimentació van incrementar-se un 12,2%. En aquest cas, també els vins amb DO van resistir més bé la caiguda.
La DO Penedès guanya consumidors
La repercussió de la crisi generada arran de la pandèmia per coronavirus i la plaga de míldiu ha impactat amb força al sector vinícola català, però malgrat tot, la quota de mercat de vins amb DO catalana se situa al 41,5%, dues dècimes superior a l’exercici anterior. Així, per setè any consecutiu, els vins del territori continuen guanyant pes al mercat català.
La DO Penedès ha estat la denominació d’origen que més ha destacat aquesta última temporada, creixent en un 1,2% i arribant al 8,4%. La DO Catalunya continua sent la denominació amb més quota sobre el total (un 15,6%), seguida per la DO Penedès i la DO Terra Alta (6,3%).
Pel que fa als canvis més rellevants provocats per la pandèmia, l’hostaleria ha passat de ser el canal amb un 40% de vendes a representar-ne només el 26%, mentre que el canal de l’alimentació ha augmentat la seva importància com a canal de venda, situant-se en el 74%.
La DO Penedès és també la denominació que ha representat un major creixement en volum i valor tant en el canal alimentació com en el de l’hostaleria.
El mercat del vi amb DO catalanes ha continuat creixent. Si el 2010 se situava en un 27,8%, deu anys després aquesta xifra s’ha incrementat fins al 41,50%, és a dir, ha guanyat 14 punts en deu anys.