El director del consell regulador de la DO Penedès remarca que les vendes de vi “són bastant equilibrades entre els quatre trimestres de l’any”, amb una lleugera excepció al gener i al desembre. En el primer cas, la DO constata una tímida davallada, mentre que a la recta final de l’any s’observa un petit increment associat al creixement general del consum que provoquen les festes de Nadal.
Pel que fa a la diversitat de productes, Olivella constata que es mantenen els hàbits estesos tradicionalment: per festes nadalenques domina la preferència pels vins negres “perquè es consumeixen plats amb molta proteïna”, mentre que a l’estiu guanyen presència els blancs i rosats “perquè es beuen a baixa temperatura”.
Lleuger increment de les vendes
Respecte a l’evolució de les vendes, Olivella destaca que la DO Penedès fa anys que registra petits moviments “en forma de dents de serra”, encadenant anys de creixença amb d’altres de davallada. En cap cas, però, són canvis bruscos. Si es fa una visió en conjunt dels últims anys, el consell regulador assegura que s’observa com les vendes han anat lleugerament a l’alça, amb increments generals “d’entre l’1 i el 2%”.
Pel que fa a les cícliques crides populars a boicotejar el consum de productes catalans, Olivella nega que una campanya en aquest sentit pugui tenir grans efectes sobre els vins de la DO Penedès, ja que el 64% de productes es distribueixen a Catalunya, mentre prop d’un 10% es destina a la resta de l’estat espanyol i un 25% es ven a l’estranger. Si alguns consumidors boicotegessin els vins penedesencs, Olivella garanteix que l’impacte quedaria compensat per l’auge dels clients que prioritzen els productes de proximitat.