La inauguració del renovat Vinseum al mes de maig, a vigílies de les eleccions municipals de 2023, tal com estava previst, ja no serà possible. O almenys tal com s’havia concebuda. La Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per Punt TV, Nebraska i Óbal (Blai Carda), totes tres penedesenques, ha impugnat l’adjudicació de la producció audiovisual projectada al nou museu per defectes de forma i des del Vinseum s’ha decidit suspendre tot el concurs, publicar de nou les bases corregint-ne alguns aspectes i començar de nou el procediment, fet que n’endarrerirà els terminis almenys durant tres mesos.
La UTE penedesenca era una de les sis que s’havien presentat al concurs públic per encarregar-se dels 60 audiovisuals que hi ha d’haver al nou Vinseum, entre panells, pantalles, audiovisuals, audioguies, etc. El concurs, valorat en 480.000 euros, va ser adjudicat el 23 de setembre a la UTE formada per Goroka-Lastor Media-Vilaüt Films, integrada per tres productores d’audiovisual i de cinema catalanes que tenen en el seu currículum pel·lícules com Alcarràs, Mediterráneo, Tierra firme, el documental Priorat, l’autoria també del programa Crims de TV3 o del documental de muntanya Balandrau.
Punt TV, Nebraska i Óbal van presentar davant del Tribunal de Contractació de Catalunya al·legacions a la contractació. Davant d’aquest fet, el Vinseum ho va posar a mans dels serveis jurídics de l’Ajuntament de Vilafranca, que segons explica el director del Vinseum, Xavier Fornos, “ens han aconsellat desistir en el procediment perquè ho acabaven de veure clar”. En suspendre tot el procés, Fornos espera que retardi únicament en un parell o tres de mesos l’estrena dels documentals. Altrament, si no hagués començat de nou el concurs des de zero, l’endarreriment hauria pogut ser de nou mesos, segons el temps que hagués trigat a resoldre-ho el Tribunal de Contractació.
Amb quines dates treballa ara el Vinseum? En principi, en pocs dies es tornaran a publicar les bases de la convocatòria modificades, i les empreses tindran un mes per presentar-s’hi. El mes següent serà per valorar-les, i al gener, anant bé, es podria adjudicar. El contracte preveu que el termini de lliurament dels 60 audiovisuals és de nou mesos, però també estableix que en els tres primers mesos calgui presentar un primer grup d’audiovisuals que es marquen com a prioritaris. En aquest sentit, Fornos afirma que “la producció audiovisual que havia d’estar a punt al gener, estarà al maig segur”, i serà l’Ajuntament qui decideixi si es fa una inauguració o obertura parcial del nou Vinseum a la primavera, o s’esperen a tenir-ho tot acabat: “la pressió per inaugurar ve de l’Ajuntament, i seran els qui decidiran quan i com s’inaugura”.
L’altra aresta és l’afectació que la impugnació pugui tenir en la concessió de la subvenció Feder de la Unió Europa, que ascendeix a dos milions d’euros. En aquest sentit, el director del museu considera que aquesta està garantida perquè financia la construcció de l’equipament, no pas la museografia, i “Europa ha de certificar que l’equipament estigui en funcionament”. La previsió és que la inspecció es faci cap al mes de febrer de 2024, i com que la impugnació no afecta el calendari d’obres, des del Vinseum es treballa amb un calendari en què al febrer pugui estar acabada la planta baixa, amb el seu mobiliari, il·luminació, equipaments tècnics, etc., i “ja es pugui començar a visitar algun espai”, encara que no hi hagi audiovisuals ni estiguin acabades les tres plantes superiors.