“Ha arribat el moment de plantar-nos i exigir la gratuïtat de la C-32”. Així s’expressava aquest matí l’alcalde de Cunit, Jaume Casañas, després de la primera reunió del 2023 de la Taula de Mobilitat del Penedès. Els membres del Pacte del Penedès Marítim -format per les alcaldesses del Garraf, els alcaldes de Cunit i Calafell i el Consell Comarcal del Baix Penedès- consideren que l’increment del peatge de la C-32 en un 7,3% ha fet vessar el got i anuncien mobilitzacions, si bé no han concretat quan s’iniciaran.
La Taula de Mobilitat ha definit la C-32 com una infraestructura “vital” per al territori, no només per qüestions de mobilitat, sinó també per raons de competitivitat territorial. “Hem detectat que a la gent li costa venir al territori a treballar per culpa dels peatges”, ha dit Casañas, tot recordant que el Penedès és el territori més dinàmic de Catalunya. “No pot ser que no tinguem les eines que han d’acompanyar l’evolució del territori”, ha lamentat.
Per a l’alcalde de Cunit, el Penedès pateix un greuge que no es donen altres llocs de Catalunya: “Mentre que el Túnel del Cadí és gratuït i veiem com s’inverteixen 800 milions d’euros per rescatar l’eix transversal, nosaltres ens trobem amb peatges. Volem que aquí també s’hi facin polítiques de rescat”.
Per aconseguir-ho, agents polítics i socials han començat a teixir una estratègia territorial per aconseguir que els viatges recurrents per l’autopista siguin gratuïts. Els membres del Pacte del Penedès-Marítim esperen que l’anunci de mobilitzacions faci obrir els ulls a la Generalitat, que de moment ha ignorat les seves peticions. “No podem esperar al 2039 per tenir una autopista gratuïta i això ho ha de tenir clar la Generalitat”, apunten.