L’Ajuntament de Vilafranca projecta una rambla de Nostra Senyora sense cotxes

0
2091
L'Ajuntament calculca que es reduirà un 30% el trànsit en aquest tram.

L’aprovació inicial, a mitjan mes de juliol, del pla de mobilitat per part de l’Ajuntament, obre un escenari de canvis importants sobre la trama urbana de Vilafranca, que està previst que es vagin implantant per fases i que farà capgirar el concepte de mobilitat que hi ha actualment a la ciutat, donant molta més prioritat als trajectes a peu i amb bicicleta, en contraposició a la preponderància actual de les quatre rodes. Tot seguit enumerem alguns dels principals projectes que preveu.

Voreres més amples i plataforma única

Per fomentar els desplaçaments a peu i amb bici, dibuixa voreres de 2,5 metres d’amplada a tots els carrers “principals” de la vila. Si el carrer té menys de 8 metres d’amplada, el pla diu que s’ha d’urbanitzar en plataforma única (com a l’illa de vianants) i si en té menys de deu, s’eliminaria també l’aparcament. La primera fase (d’1 a 3 anys) prioritza carrers que porten al Centre (Espirall, Santa Magdalena, Sant Pau, Hermenegild Clascar, General Vallès, Sant Julià i Era Enrajolada), i també projecta fer una rampa per salvar el desnivell del carrer del Casal amb Santa Digna (ara hi ha una escala de ferro). La segona fase, de 4 a 6 anys, actuaria als carrers Sant Sadurní, Barba i Roca, Lavern, Pere el Gran, Bisbe Estalella, Sant Antoni M. Claret i Eugeni d’Ors. Tot plegat comportaria la desaparició de 161 places d’aparcament gratuït al carrer, més cinc de zona blava.

Com a complement, el pla detecta la mancança de 42 passos de vianants i 50 més on falten guals adaptats. Entre ells, se’n dotarà un a l’encreuament del carrer de la Múnia amb la carretera de Sant Jaume.

Rambla de Nostra Senyora pacificada

Un dels canvis més notables que es preveu, a mitjà termini (4-6 anys), és treure tot el trànsit de la rambla de Nostra Senyora, i donar-li el mateix tractament que a l’illa de vianants. Això comportarà que els vehicles que hi arribin des de l’Av. de Barcelona, hagin de girar per Santa Clara (i a la inversa), i que tampoc hi puguin accedir els vehicles que arribin per la rambla de Sant Francesc i per l’Av. de Tarragona.

Canvi de sentit de Cal Bolet i General Cortijo

Abans que no hi hagi aquest canvi tan transcendental a la rambla de Nostra Senyora, l’Ajuntament contempla canviar el sentit de circulació dels carrers de Cal Bolet i del General Cortijo. Això passaria en la primera fase del pla de mobilitat (1-3 anys). D’aquesta manera, el vial d’accés al Centre des de la carretera de Vilanova seria el del carrer Camp del Cellerot (al barri de la Girada) i la seva continuació per General Cortijo, mentre que el de Cal Bolet seria de sortida de la vila. Davant del Teatre, s’ampliaria una vorera i es reduiria de dos a un carril de circulació.

Acabar l’illa de vianants

El pla de mobilitat dibuixa com completar l’illa de vianants del Centre pel perímetre del barri, a tocar de la muralla. El que s’ha aprovat és treure la circulació de vehicles al llarg dels tres anys vinents dels carrers Ferran i Marquès d’Alfarràs (amb la desaparició de les 40 places de zona blava de l’aparcament de darrere la biblioteca Torras i Bages), també s’impediria el trànsit al tram alt del carrer Sant Pau (fins a Beneficència) i, finalment, a tots els carrers que hi ha entre les escoles Estalella i Sant Elies i la plaça Milà i Fontanals: carrers del Carme, de la Lluna, Puigmoltó, Sant Jocund i Sant Cristòfol. Es perdran, aquí, 40 places més d’aparcament en zona blava, que l’Ajuntament buscarà com reubicar.

El pla de mobilitat considera que acabar la pacificació del nucli antic s’hauria de fer com a complement als connectors cap al Centre, que són els carrers Sant Julià, Sant Pere (des del barri de Sant Julià), Santa Magdalena (des de l’Espirall), Sant Pau (des de les Clotes) i el passatge Alcover (des del Poble Nou).

A més a més, més a llarg termini (entre 6 i 9 anys), el pla proposa estendre l’illa de vianants fins a l’estació de trens, eliminant les 34 places d’estacionament del centre de la plaça de l’Estació, on l’ocupació mitjana és, segons la diagnosi del pla, del 55%.

Superilla a la Girada

Inspirant-se en el model de superilles de Barcelona, el pla de mobilitat proposa crear-ne una al tram més alt de la rambla de la Girada, delimitada pel carrer Josep Tarradellas i les avingudes d’Europa i Mediterrània.

I encara en una quarta fase (10-12 anys) hi ha la intenció d’estendre l’illa de vianants fins al carrer Comerç.

Ampliar la xarxa de carrils bici

Com a complement a totes aquestes accions per reduir el trànsit de vehicles cap al centre de la vila hi ha també la implementació progressiva –en els pròxims sis anys– d’una xarxa de fins a dos quilòmetres de carrils bici, que s’afegirien als que ja hi ha ara. Seran carrils bidireccionals, sobre la vorera o sobre la calçada. En calçada es preveuen a les av. Catalunya, Pelegrina, Barcelona, Vilanova i als carrers Sant Sadurní, Barba i Roca, Olèrdola i Josep Tarradellas. I també n’hi hauria de nous sobre les voreres de les av. Foix, Barcelona, Pla del Diable, passeig Rafael Soler i carrers Barba i Roca, Lavern, de la Vinya, de la Gornal, Comerç i Josep Tarradellas. La conseqüència seria també la pèrdua de 140 places d’aparcament lliure.

El pla de mobilitat també dibuixa dos quilòmetres més de carril bici als carrers Guardiola i Germanor i les avingudes de la Pelegrina i del Montmell, i l’Ajuntament demanarà a la Generalitat que uneixi amb carril bici Vilafranca amb la Granada (aprofitant la C-15z, l’antiga carretera de Sant Quintí) i amb Pacs (pel costat de la carretera de Sant Martí).

Aparcaments de bici

Si la xarxa de carrils bici creix i el nombre de ciclistes també, serà igualment necessari que hi hagi més aparcaments segurs (a cobert i amb clau) per als vehicles de dues rodes. I el pla preveu instal·lar-ne dos cada any, en els sis anys, vinents als llocs que preveu de més afluència, com són la Zona Esportiva, l’hospital, els dos ambulatoris, la biblioteca i l’Auditori. També es projecten, sense data, 16 aparcaments en ferros disseminats per barris, deu als polígons industrials, tres en centres d’urgències i quatre en centres funeraris i religiosos.

Escoles sense cotxes a l’horari d’entrar i sortir

Altres actuacions aprovades pel pla de mobilitat són reduir de quatre a dos el nombre de carrils de circulació de l’únic vial de la vila que en té quatre, la ronda de Mar, i amb l’espai que s’hi guanyarà es guanyaran 79 places d’aparcament en semibateria; i al llarg dels pròxims sis anys, restringir la circulació de vehicles davant les escoles en l’horari d’entrada i sortida.

FER UN COMENTARI