El Consell Comarcal de l’Alt Penedès, l’Ajuntament de Vilafranca, el Consell Regulador de la IGP del Gall del Penedès i la Fundació Alícia, un centre d’investigació gastronòmica, han presentat aquest matí l’elaboració d’un nou pla estratègic que té com a objectiu millorar el posicionament i percepció del Gall del Penedès entre els ciutadans locals i els visitants.
La consellera comarcal d’agricultura, Sílvia Pérez, explicava que des del passat 2014 que el Gall del Penedès té el distintiu d’Indicació Geogràfica Protegida (IGP), de manera que es garanteix la seva qualitat i la procedència excepcional, així com també el seu procés particular de cria i elaboració; però que hi ha més demanda del producte a Barcelona que a la pròpia comarca.
Enric Ferré, president del Consell Regulador de la Indicació Geogràfica Protegida del Gall del Penedès, ha assegurat que aquest producte és una de les millors carns d’aviram d’Europa i una de les poques que disposa d’IGP. Per a Ferré, l’únic inconvenient del Gall del Penedès és el seu posicionament, i per això, afirma, calia que la Fundació Alícia “presentés un pla estratègic posant les dades sobre paper”.
Des de la Fundació Alícia, el seu director Toni Massanell assegurava que el producte ja és de molt bona qualitat però falta que la gent ho conegui i ho associï com un producte propi. Per això, segons la fundació i els criadors, cal millorar la sostenibilitat econòmica i mediambiental i fer veure que és un producte apte per a tot l’any i no només per l’època nadalenca (un 75% de les vendes de gall es concentren a l’hivern). Segons Massanés, la Fira del Gall és una bona iniciativa per promocionar-ne la seva qualitat, però cal que tots els consumidors també s’impliquin en la conservació de la biodiversitat pròpia del territori.
Dolors Rius, regidora de Turisme, assegurava que els primers promotors del Gall del Penedès han de ser els ciutadans locals, i per això es fa promoció del producte amb la Fira del Gall, on “no es va a menjar i beure sinó que es degusta bona gastronomia i bon vi”, i des de les escoles.
Per la seva banda, el president del Consell Comarcal, Xavier Lluch, afegia que “el producte ja el tenim i en gaudim, però cal comunicar-ho i donar-ho a conèixer”.