Portaveus de la CUP i de la Plataforma Verda de l'Autòdrom, aquest matí. / La Fura

“El projecte de reforma de l’Autòdrom s’ha aturat perquè és insostenible”. Així de contundent s’ha mostrat el portaveu d’UM9-CUP Construïm, Oriol Martí, en una atenció als mitjans celebrada a l’Autòdrom de Terramar aquest dimarts. El regidor ribetà ha estat acompanyat de la portaveu del secretariat nacional de la CUP, Susana Moreno, de representants de les CUP del Garraf i de la Plataforma Verda de l’Autòdrom, i de l’advocat que porta el cas, Eduard de Ribot.

Els cupaires celebren la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) d’anul·lar la modificació urbanística que el 2020 va aprovar la Comissió Territorial d’Urbanisme del Penedès per reobrir l’Autòdrom de Terramar com a centre d’esdeveniments eqüestres i del motor. “És una sentència històrica”, afirma Martí, que ha instat l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes a rectificar: “Creiem que és el moment de donar forma a un nou Autòdrom, que estigui vinculat a l’economia local i als interessos dels veïns”.

La sentència del TSJC impossibilita tirar endavant el projecte tal com està plantejat. Segons l’advocat que porta el cas de l’Autòdrom, Eduard de Ribot, hi ha quatre motius que deixen sense efecte el plantejament del projecte. El primer és la falta de competència de la Comissió Territorial d’Urbanisme del Penedès per aprovar l’expedient urbanístic del projecte. El tribunal també considera que el projecte no es pot executar perquè s’han reclassificat terrenys protegits, perquè s’infringeix el principi de jerarquia normativa i perquè més de la meitat dels espais d’aquesta zona es troben en zones inundables. Sobre aquesta qüestió, el portaveu de la Plataforma Verda de l’Autòdrom, Andreu Bosch, ha afegit que el projecte donava “l’esquena a l’emergència climàtica i a les pluges torrencials, cada cop més freqüents” i celebra que no només es preservi l’espai, sinó que es posi sobre la taula la qüestió del canvi climàtic.

Des del secretariat nacional de la CUP, Susana Moreno ha admès que “queda molt de camí per recórrer”, ja que projectes com el de l’Autòdrom estan plantejats “per grans empreses amb la connivència dels ajuntaments, i amb una lògica de creixement a qualsevol preu”.

“Confiem que sigui un punt i final”

Mentrestant, l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes i l’empresa promotora, Grandprix, consideren que el projecte és vàlid i que la resolució judicial se centra en el procediment administratiu, no en el contingut de la proposta de reobertura del recinte. “L’opinió de l’Ajuntament és respectable, però completament errònia. En cap cas ha de ser un punt i seguit; ha de ser un punt i final perquè el projecte és insostenible”, apunten des de la CUP.

En aquest sentit, els anticapitalistes demanen a govern ribetà que rectifiqui i plantegi un projecte “beneficiós per a tothom”. Confien, de fet, que el canvi d’alcaldia al municipi “aporti una altra mirada i tingui la sensibilitat d’obrir el debat als veïns preocupats per l’entorn natural”. Tanmateix, han demanat al Govern de la Generalitat que demostri maneres d’actuar diferents de les de Junts, tot recordant que va ser l’anterior conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, qui va instar els promotors a tirar endavant el projecte.

FER UN COMENTARI