L’estació de Vilafranca tindrà dues vies mortes que li permetrien ser origen de línia cap a Tarragona i cap a la UAB

0
990

Aquest matí el president de Renfe, Isaías Táboas, ha visitat les obres de reforma de l’estacó de trens de Vilafranca, que estan en marxa des de l’octubre de l’any passat amb previsió que s’acabin al gener de l’any que ve. Durant la visita, l’alcalde Pere Regull ha informat que al juliol començaran uns treballs per fer que a la ciutat hi hagi dues vies mortes, una a cada banda, fet que permetrà a l’Ajuntament poder demanar de ser capçalera de dues línies de Rodalies: la que porta a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que ara comença a Martorell i, per tant, cal transbordament, i una fins a Tarragona (ara també cal transbordament a Sant Vicenç de Calders).

Actualment ja hi ha dues vies mortes, en direcció Barcelona, però no es poden fer servir perquè es van fer curtes, per a tan sols tres vagons, i des de fa anys els combois tenen quatre, cinc, sis vagons. És a dir, no hi caben. Segons ha pogut saber La Fura, el projecte preveu allargar una d’aquestes i fer-ne una altra a la banda oposada de les vies, un cop passada l’estació. Seran, però, dues vies mortes sense andana: els trens hi reposaran fins que sigui l’hora de sortir (ara ocupen una de les vies de pas), i llavors aniran a buscar els usuaris a l’andana.

Les obres que s’estan duent a terme tenen diversos fronts: al vestíbul principal s’hi farà una rampa d’accés en forma d’L, des del carrer, per salvar els graons de desnivell; i les taquilles canviaran de costat (es posaran on antany hi havia hagut el quiiosc). Des d’allà s’accedirà per tres portes (la tres obertures que ja hi ha ara) a un segon vestíbul que es farà sota el voladís, on hi haurà els torns per accedir a les andanes. La passarel·la per creuar les vies es mantindrà, també com a accés d’un costat a l’altre del traçat ferroviari sense ser usuari de Renfe. L’ascensor serà nou i amb tres parades: dalt la passarel·la, a l’altura de l’estació i a les andanes. I per a més endavant, no es descarta de posar escales mecàniques per baixar a l’andana. De moment, però, només és una demanda.

Fonts de renfe asseguren que els treballs van a bon ritme, de manera que es manté la previsió de poder inaugurar les millores a principis de 2023, després d’haver-hi fet una inversió de 2,7 milions. Táboas ha dit que “d’aquest volum, no se’n fan gaires, d’inversions”, i que “el que interessa és que la gent deixi el transport privat i agafi el públic, l’objectiu és competir amb la carretera”, i per fer-ho volen donar “més confort, més accessibilitat i més informació”. En aquest sentit, ha dit que hi hauria a l’estació “una millora en la informació, invertint en tecnologia, en pantalles noves, etc.”.

L’alcalde Regull ha recordat que les millores a l’estació i a la passarel·la es venen demanant des de 2004, quan es va cobrir la via, i ha dit que són unes obres importants perquè l’estació “és el punt d’entrada a Vilafranca per moltíssima gent i amb la provisionalitat que teníem fins ara, no era una estació del segle XXI”. A més, ha recordat que és “al mig de Vilafranca i tocant al carrer del Comerç, que és el que dona ADN penedesenc”.

FER UN COMENTARI