L’Estat ofereix autopista gratuïta provisional de Vilafranca a l’Ebre

0
3719
Cues quilomètriques a Coma-ruga, a l’N340, en una manifestació de protesta per Setmana Santa de 2016.

Dilluns es feia públic el principi d’acord a què ha arribat el Ministeri de Foment amb el Departament de Territori de la Generalitat per tal de donar solució als problemes de congestió i accidentalitat de la carretera N-340 en el tram sud de Catalunya. La proposta, provisional, consisteix en la bonificació de tots els viatges per l’autopista AP-7 de tots els vehicles que facin els viatges d’anada i de tornada dins el mateix dia (en un màxim de 24 hores), sempre i quan entrin i surtin pel mateix peatge, entre Vilafranca i Ulldecona. Hi un però: cal Teletac. Amb ell, es reconeix a l’instant i de forma automàtica que no s’ha de fer el cobrament.

Per als camions, per descongestionar l’N-340 i afavorir que passin per l’autopista, la proposta consisteix en què tots els que vagin entre Vilafranca i Altafulla (on l’N-340 no està desdoblada) hauran de passar per l’autopista, però tindran una bonificació del 42,5% per als que estiguin de pas i del 50% pels de trànsit interior. No hi ha calendari d’aplicació de la mesura, però s’especula que podria entrar en vigor l’any que ve i duraria fins que s’acabés la concessió de l’autopista a Abertis: al 2019 el tram Barcelona-Tarragona i al 2021 el Tarragona-Alacant.

Les reaccions a la proposta i acord han estat, en general, positives, encara que totes matisades. L’alcalde del Vendrell Martí Carnicer, erigit en portaveu dels alcaldes del Pacte de Berà, se’n va sorprendre i va repetir que la proposta del territori sempre ha estat la gratuïtat de l’AP-7.

La Plataforma No Vull Pagar C32 vincula la sinistralitat i el trànsit de l’N-340 al fet que al costat hi tingui una autopista de peatge, que fa derivar molts vehicles cap a la via de pagament. Entenen que “el benefici més gran el tindran els usuaris dels trajectes interns”, però “la solució adoptada es queda a mitges i no resoldrà el caos de trànsit, sobretot en cap de setmana”. Els No Vull Pagar reclamen gratuïtat universal (a l’estil Vilafranca-Sant Sadurní i Altafulla-Salou), sense que hagi d’estar vinculat a tenir Teletac ni a seguir el trajecte més enllà o no. També creu que el fet vincular la gratuïtat a trajectes d’anada i tornada en 24 hores i sense possibilitat de continuar el trajecte fa que les bonificacions no arribin a tothom i difícilment comportaran gaire usuaris nous als caps de setmana. Així mateix, denuncia que se segueix criminalitzant el transport per carretera en prohibir-los el pas per l’N-340.

El president de la Federació del Penedès del PDeCAT, Jaume Casañas, ha recordat que el Penedès és un dels territoris més castigats en aspectes de mobilitat i, de retruc, en surt la competitivitat territorial i la qualitat de vida. Recorda, per exemple, que manquen millores de seguretat al tram de l’N-340 entre Ordal i Vilafranca, i el col·lapse que pateix la carretera de la C-31 entre Segur de Calafell i Cubelles. El partit defensa el projecte de la “Vinyeta” com a solució a aquest problemes.

FER UN COMENTARI