Aquest divendres l’institut Milà i Fontanals celebra l’acte de cloenda del seu 25è aniversari. Ho farà coincidint amb l’acte de graduació de final de curs, al pati l’AMPA organitzarà un sopar en el qual es convidaran i hi haurà música en directe.

Actualment en aquest centre hi estudien uns 900 alumnes, hi ha 27 grups i s’hi imparteix l’ESO, totes les modalitats de Batxillerat, un grau mig, un de superior i un ensenyament en règim especial.

L’edifici del Milà es va inaugurar l’any 1993, després d’un temps funcionant com un annex a l’institut Eugeni d’Ors; era el tercer institut de la Vila. L’edifici va rebre un premi de disseny per la seva singularitat, emmurallat de fora per aïllar el soroll i amb espais amplis i ben distribuïts a l’interior. El centre es projecta per un total de setze grups, però abans dels tres anys queda petit i creix primer fins a 19 i després fins a 21 grups. I ha estat en els darrers anys que ha assolit els 27 grups actuals.

El Milà i Fontanals va obrir portes coincidint amb la instauració de la LOGSE, per això durant els dos primers anys van conviure els dos models. Pere Martí, el director del centre, explica que encarar aquest canvi va ser tot un repte: “Vam haver de reformular la manera d’entendre l’ensenyament. Professors, alumnes i famílies vam haver de situar-nos i endreçar-ho tot”.

El batxillerat artístic, símbol d’identitat
El curs 1997/98, just fa vint anys, s’incorpora el Batxillerat Artístic. Era i continua sent l’únic institut de la comarca que l’ofereix i això l’ha convertit en un tret identitari del centre. Anys més tard, al 2007, dins aquest mateix batxillerat s’hi afegeix un segon itinerari: la modalitat d’arts escèniques, música i dansa.

La incorporació de nous estudis no acaba aquí. El curs 2007/08 s’hi suma l’ensenyament en Règim Especial d’Esports en l’especialitat de futbol i més recentment s’hi han afegit els cicles formatius. Primer el grau mig amb cures auxiliars d’infermeria (2010/11) i aquest mateix any el de grau superior d’Animació d’activitats físiques i esportives.

Pels estudis que ofereix, per la heterogeneïtat d’alumnes que té i pel tipus de docència, aquest institut té unes característiques diferencials: “al Milà hi hagi una gran diversitat que és extremament beneficiosa i que fa que tothom s’hi senti còmode. Es una barreja molt convenient que als alumnes els aporta una experiència vital als alumnes molt més àmplia que en altres centres” comenta Pere Martí.

I és que la manera de treballar del Milà ha estat marcada per la recerca constant de la millora, com explica el seu director: “la idea ha estat sempre buscar propostes de solució específiques per a cada cas”. D’un aspecte del qual el claustre se’n sent molt orgullós és del Mòdul d’Aprenentatge Productiu adreçat a un grup de 12 alumnes que fan una docència absolutament singular, en el qual el propi alumne dissenya el seu itinerari d’aprenentatge a partir de la producció d’un producte. “És molt gratificant veure com molts alumnes d’aquest mòdul es reenganxen a l’ESO i acaben fent graus formatius. Acabem trobant una sortida a un problema que semblava irresoluble”.

FER UN COMENTARI